Evaluating the quality of higher education in Mozambique

perspectives and challenges for technological and innovative education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2322

Keywords:

Higher education, Quality assessment, Technological education, Mozambique.

Abstract

This research aimed to identify how implementing a higher education evaluation system has contributed to developing technological and innovative education in Mozambique. To this end, a mixed-methods study was carried out, which collected the perceptions of 16 heads of HEIs located in the provinces of Manica, Tete, Sofala, and Zambézia through interviews. In addition, the perceptions of 99 teachers and 326 students were also collected through questionnaires. Improvements were identified in teaching infrastructure, course curricula, and staff training, specifically teachers. However, specific challenges were highlighted, such as the availability of financial resources and teachers' access to doctoral courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lainesse Benjamim Samussone, Instituto Superior Politécnico de Manica - ISPM

Professora do Instituto Superior Politécnico de Manica (Moçambique). Doutora em Administração pelaUniversidade Federal de Viçosa (MG, Brasil). Mestre em Administração e Gestão deNegócios pela Africa University em Mutare, Zimbabwe.Atua em linhas de pesquisasobre Políticas Públicas de Educação, Administração Pública, Monitoramento e Avaliação de Políticas Públicas.

Nayara Gonçalves Lauriano, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Doutoranda em Administração, Universidade Federal de Viçosa, Minas Gerais, Brasil.

Suely de Fátima Ramos Silveira, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Professora Associada da Universidade Federal de Viçosa (MG, Brasil). Doutora em Economia Aplicada pela ESALq/Universidade de São Paulo (USP). Membro do Comitê Científico da Divisão Acadêmica -APB-Administração Pública da ANPAD. Membro do Conselho Fiscal da Sociedade Brasileira de Administração Pública -SBAP. Tem experiência atuando, principalmente nas áreas temáticas de Administração Pública; Políticas Públicas; Agenda, Formulação, Implementação, Monitoramento e Avaliação de Políticas Públicas; Desenvolvimento.

References

ANDRADE, T. S. S. A importância da divulgação científica em processos formativos de professores no ensino tecnológico. 2016. 104 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico). Instituto Federal do Amazonas, 2016. Disponível em: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/78. Acesso em: 07 nov. 2023.

ANGST, F. A. Autoavaliação de qualidade do Ensino Superior na Universidade Católica de Moçambique: um estudo de caso. 2017. 238 f. Tese (Doutorado Ciências da Educação). Universidade Católica Portuguesa (Portugal), 2017. Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/24205/1/Tese%20Felipe%20Angst_10%20Maio%202017_Versao%20submetida_FINAL.pdf. Acesso em: 07 nov. 2023.

ANGST, F. A.; ALVES, J. M. Higher education quality evaluation in Mozambique: a case study. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Portugal, v. 151, p. 117-151, 2018.

BONDE, R. A. Políticas públicas de educação e qualidade de ensino em Moçambique. 2016. 182 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

CHAIYA, C.; AHMAD, M. M. Success or Failure of the Thai Higher Education Development: critical factors in the Policy Process of Quality Assurance. Sustainability, Switzerland, v. 13, n. 17, p. 9486, 2021. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/17/9486. Acesso em: 10 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.3390/su13179486

CONSELHO NACIONAL DE AVALIAÇÃO DE ENSINO SUPERIOR (CNAQ). Relatório de Autoavaliação. Maputo: Moçambique, SINAQES/CNAQ, 2018.

COSSA, E. F. R.; BUQUE, V. L.; PREMUGY, C. I. C. Desafios de Normação do Ensino Superior em Moçambique e suas Implicações na Qualidade de Ensino. In: CONFERÊNCIA FORGES, 8., 2019. Anais [...]. Disponível em: https://www.aforges.org/wpcontent/uploads/2019/06/10-DESAFIOS-DE-NORMA%c3%87%c3%83O-DOENSINO-SUPERIOR-EM-MO%c3%87AMBIQUE-E-SUASIMPLICA%c3%87%c3%95ES-NA-QUALIDADE-DE-ENSINO.pdf. p. 1–11.

DIAS SOBRINHO, J. Educação superior, globalização e democratização. Qual universidade? Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 28, p. 164-173, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000100014

FONTANELLA, B. J. B. et al. Amostragem em pesquisas qualitativas: Proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 27, n. 2, p. 389-394, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2011000200020

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas SA, 2008.

HARVEY, L.; NEWTON, J. Transforming quality evaluation. International Journal of Phytoremediation, U.K., v. 21, n. 1, p. 149-165, 2004. DOI: https://doi.org/10.1080/1353832042000230635

JOAQUIM, J. A. Financiamento do ensino superior em Moçambique: a comparticipação dos estudantes/famílias na província de Gaza. 2020. 370 f. Tese de Doutorado. Universidade de Lisboa, Lisboa (Portugal), 2020.

KATZ, D.; KAHN, R. L. Psicologia social das organizações. 2. ed. São Paulo, SP: Atlas, 1976. 551 p.

LANGA, P. V. et al. Alguns desafios do ensino superior em Moçambique: do conhecimento experiencial à necessidade de produção de conhecimento científico. In: BRITO, L. et al. (org.). Desafios para Moçambique. Moçambique: IESE Maputo, 2014. p. 365-395.

MARTINS W. R.; SILVA, R. C. F.; SANTOS, S. R. M. Tecnologias educacionais e a educação superior no contexto da pandemia da covid-19: prescrição e solucionismo no ensino superior. Humanidades & Inovação, Tocantins, v. 9, n. 26, 2022. p. 291-300.

MOÇAMBIQUE. Decreto nº 63/2007. Sistema Nacional de Avaliação, Acreditação e Garantia de Qualidade do Ensino Superior. Publicado no BR nº 52, I Série, de 31 de Dezembro de 2007.

MOÇAMBIQUE. Plano Estratégico do Ensino Superior 2012-2020. Maputo: Ministério da Educação, 2012.

MOÇAMBIQUE. Dados Estatísticos sobre o Ensino Superior, 2017. Maputo: DNES-MCTESTP/ Departamento de Planificação e Estatística, 2018.

QUIMUENHE, A. História da educação moçambicana no século XX: Lei 4/83 e 6/92 do sistema nacional de educação. Revista Científica de Educação, Goiás, v. 3, 2018.

RICHARDSON, R. J. et al. Pesquisa social: Métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2007.

SANDSTRÖM, C.; WENNBERG, K.; WALLIN, M. W.; ZHERLYGINA, Y. Public policy for academic entrepreneurship initiatives: a review and critical discussion. The Journal of Technology Transfer, U.K., v. 43, n. 5, p. 1232-1256, 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-016-9536-x

SAMUSSONE, L. B.; SILVEIRA, S. F. R.; LAURIANO, N. G. Fatores de implementação da política de qualidade do ensino superior em Moçambique: o caso do SINAQES. Revista Inter-Ação, v. 47, n.1, 2022. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.71439

SILVA JÚNIOR, J. D. R.; FARGONI, E. H. E. Tecnociência, Industrialização e Pesquisa na Financeirização Radical do Capitalismo e da Educação Superior. Revista Inter-Ação, Goiás, v. 45, n. 3, p. 569-581, 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62143

TERENCIANO, F.; NATHA, M. Ensino Superior em Moçambique: evolução e Indicadores da Avaliação da Qualidade. Revista Electrónica de Investigação e Desenvolvimento, Moçambique, v. 1, n. 7, p. 1-16, 2016.

UACIQUETE, A. S. Modelos de administração da educação em Moçambique (1983- 2009). 2010. 124 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação - Administração e Políticas Educativas) – Departamento de Ciências da Educação, Universidade de Aveiro, Portugal, 2010.

VINUTO, J. Amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: Um debate em aberto. Temáticas, Paraíba, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014. DOI: https://doi.org/10.20396/tematicas.v22i44.10977

WIEBUSCH, A.; LIMA, V. M. R. Inovação nas práticas pedagógicas no Ensino Superior: possibilidades para promover o engajamento acadêmico. Educação por Escrito, Rio Grande do Sul, v. 9, n. 2, p. 154-169, 2018. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31607

Published

2024-01-25

How to Cite

SAMUSSONE, L. B.; LAURIANO, N. G.; SILVEIRA, S. de F. R. Evaluating the quality of higher education in Mozambique: perspectives and challenges for technological and innovative education. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 10, n. jan./dez., p. e232224, 2024. DOI: 10.31417/educitec.v10.2322. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2322. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Dossier Technological Education and Innovation: perspectives for the near future
Received 2023-11-17
Accepted 2024-01-25
Published 2024-01-25