Evaluating the quality of higher education in Mozambique
perspectives and challenges for technological and innovative education
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2322Keywords:
Higher education, Quality assessment, Technological education, Mozambique.Abstract
This research aimed to identify how implementing a higher education evaluation system has contributed to developing technological and innovative education in Mozambique. To this end, a mixed-methods study was carried out, which collected the perceptions of 16 heads of HEIs located in the provinces of Manica, Tete, Sofala, and Zambézia through interviews. In addition, the perceptions of 99 teachers and 326 students were also collected through questionnaires. Improvements were identified in teaching infrastructure, course curricula, and staff training, specifically teachers. However, specific challenges were highlighted, such as the availability of financial resources and teachers' access to doctoral courses.
Downloads
Metrics
References
ANDRADE, T. S. S. A importância da divulgação científica em processos formativos de professores no ensino tecnológico. 2016. 104 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico). Instituto Federal do Amazonas, 2016. Disponível em: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/78. Acesso em: 07 nov. 2023.
ANGST, F. A. Autoavaliação de qualidade do Ensino Superior na Universidade Católica de Moçambique: um estudo de caso. 2017. 238 f. Tese (Doutorado Ciências da Educação). Universidade Católica Portuguesa (Portugal), 2017. Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/24205/1/Tese%20Felipe%20Angst_10%20Maio%202017_Versao%20submetida_FINAL.pdf. Acesso em: 07 nov. 2023.
ANGST, F. A.; ALVES, J. M. Higher education quality evaluation in Mozambique: a case study. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Portugal, v. 151, p. 117-151, 2018.
BONDE, R. A. Políticas públicas de educação e qualidade de ensino em Moçambique. 2016. 182 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
CHAIYA, C.; AHMAD, M. M. Success or Failure of the Thai Higher Education Development: critical factors in the Policy Process of Quality Assurance. Sustainability, Switzerland, v. 13, n. 17, p. 9486, 2021. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/17/9486. Acesso em: 10 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.3390/su13179486
CONSELHO NACIONAL DE AVALIAÇÃO DE ENSINO SUPERIOR (CNAQ). Relatório de Autoavaliação. Maputo: Moçambique, SINAQES/CNAQ, 2018.
COSSA, E. F. R.; BUQUE, V. L.; PREMUGY, C. I. C. Desafios de Normação do Ensino Superior em Moçambique e suas Implicações na Qualidade de Ensino. In: CONFERÊNCIA FORGES, 8., 2019. Anais [...]. Disponível em: https://www.aforges.org/wpcontent/uploads/2019/06/10-DESAFIOS-DE-NORMA%c3%87%c3%83O-DOENSINO-SUPERIOR-EM-MO%c3%87AMBIQUE-E-SUASIMPLICA%c3%87%c3%95ES-NA-QUALIDADE-DE-ENSINO.pdf. p. 1–11.
DIAS SOBRINHO, J. Educação superior, globalização e democratização. Qual universidade? Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 28, p. 164-173, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000100014
FONTANELLA, B. J. B. et al. Amostragem em pesquisas qualitativas: Proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 27, n. 2, p. 389-394, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2011000200020
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas SA, 2008.
HARVEY, L.; NEWTON, J. Transforming quality evaluation. International Journal of Phytoremediation, U.K., v. 21, n. 1, p. 149-165, 2004. DOI: https://doi.org/10.1080/1353832042000230635
JOAQUIM, J. A. Financiamento do ensino superior em Moçambique: a comparticipação dos estudantes/famílias na província de Gaza. 2020. 370 f. Tese de Doutorado. Universidade de Lisboa, Lisboa (Portugal), 2020.
KATZ, D.; KAHN, R. L. Psicologia social das organizações. 2. ed. São Paulo, SP: Atlas, 1976. 551 p.
LANGA, P. V. et al. Alguns desafios do ensino superior em Moçambique: do conhecimento experiencial à necessidade de produção de conhecimento científico. In: BRITO, L. et al. (org.). Desafios para Moçambique. Moçambique: IESE Maputo, 2014. p. 365-395.
MARTINS W. R.; SILVA, R. C. F.; SANTOS, S. R. M. Tecnologias educacionais e a educação superior no contexto da pandemia da covid-19: prescrição e solucionismo no ensino superior. Humanidades & Inovação, Tocantins, v. 9, n. 26, 2022. p. 291-300.
MOÇAMBIQUE. Decreto nº 63/2007. Sistema Nacional de Avaliação, Acreditação e Garantia de Qualidade do Ensino Superior. Publicado no BR nº 52, I Série, de 31 de Dezembro de 2007.
MOÇAMBIQUE. Plano Estratégico do Ensino Superior 2012-2020. Maputo: Ministério da Educação, 2012.
MOÇAMBIQUE. Dados Estatísticos sobre o Ensino Superior, 2017. Maputo: DNES-MCTESTP/ Departamento de Planificação e Estatística, 2018.
QUIMUENHE, A. História da educação moçambicana no século XX: Lei 4/83 e 6/92 do sistema nacional de educação. Revista Científica de Educação, Goiás, v. 3, 2018.
RICHARDSON, R. J. et al. Pesquisa social: Métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2007.
SANDSTRÖM, C.; WENNBERG, K.; WALLIN, M. W.; ZHERLYGINA, Y. Public policy for academic entrepreneurship initiatives: a review and critical discussion. The Journal of Technology Transfer, U.K., v. 43, n. 5, p. 1232-1256, 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-016-9536-x
SAMUSSONE, L. B.; SILVEIRA, S. F. R.; LAURIANO, N. G. Fatores de implementação da política de qualidade do ensino superior em Moçambique: o caso do SINAQES. Revista Inter-Ação, v. 47, n.1, 2022. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.71439
SILVA JÚNIOR, J. D. R.; FARGONI, E. H. E. Tecnociência, Industrialização e Pesquisa na Financeirização Radical do Capitalismo e da Educação Superior. Revista Inter-Ação, Goiás, v. 45, n. 3, p. 569-581, 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62143
TERENCIANO, F.; NATHA, M. Ensino Superior em Moçambique: evolução e Indicadores da Avaliação da Qualidade. Revista Electrónica de Investigação e Desenvolvimento, Moçambique, v. 1, n. 7, p. 1-16, 2016.
UACIQUETE, A. S. Modelos de administração da educação em Moçambique (1983- 2009). 2010. 124 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação - Administração e Políticas Educativas) – Departamento de Ciências da Educação, Universidade de Aveiro, Portugal, 2010.
VINUTO, J. Amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: Um debate em aberto. Temáticas, Paraíba, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014. DOI: https://doi.org/10.20396/tematicas.v22i44.10977
WIEBUSCH, A.; LIMA, V. M. R. Inovação nas práticas pedagógicas no Ensino Superior: possibilidades para promover o engajamento acadêmico. Educação por Escrito, Rio Grande do Sul, v. 9, n. 2, p. 154-169, 2018. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31607
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2024-01-25
Published 2024-01-25