Use of educational software in the teaching of fundamental mathematical operations: a case study in telecentro
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.235Keywords:
Mathematics, Learning, Educational softwareAbstract
In this article, we describe the results of a research on the use of educational software, such as the Magic Square, the Arithmetic Games and the Tux of Math Command, as mediating strategies in the teaching-learning process of arithmetic. The data collection was done from the accomplishment of mathematical activities, with students of the 3rd year of Elementary School I, in the Telecentre of a public school in the city of Manaus-Amazonas. The objective of the study was to verify the potential contributions of technological resources and games in the students' motivation and interest in learning the four fundamental operations of arithmetic in a playful way and, thus, achieving full mathematical literacy. The results demonstrated the importance of the use of softwares as differentiated practices, because besides promoting the integration of the practice to the theory, it enabled the students to use strategies that facilitated their learning and the development of skills to reason logically in mathematical operations.Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth de. PROINFO: Informática e formação de professores. Série de Estudos. Secretaria de Educação a Distância. Volume I. Brasília: Ministério da Educação, Seed, 2000. p.192.
AUSUBEL, David P; NOVAK, Joseph D., HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Editora Interamericana, 1980.
BARANAUSKAS, Maria Cecília Calani et al. Uma taxonomia para ambientes de aprendizado baseados no computados. In: VALENTE, José Armando (Org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: NICAMP/NIED, 1999.
BELTRÃO, Isabel do Socorro Lobato et al. Software Geogebra: uma ferramenta na prática docente para o ensino dos números complexos no ensino médio. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico - EDUCITEC, v. 1, n. 5, 2017.
BEZERRA, Maria da Conceição Alves. As quatro operações básicas: uma compreensão dos procedimentos algorítmicos. 2008. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. 142 p.
______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 09 anos. Brasília: CNE/SEB, n. 07, 2010.
CARRAHER, David William; CARRAHER, Terezinha Nunes; SCHLIEMANN, Ana Lúcia Dias. Na vida dez na escola zero. São Paulo: Cortez, 1988.
CARVALHO, Dione Lucchesi de. Metodologia do ensino da Matemática. São Paulo: Cortez, 1990.
DUARTE, Sinara. Fazendo as pazes com o bicho papão: A Matemática e o SL. Revista Espírito Livre, Espirito Santos, n. 2, p. 74-78, maio 2009.
FONSECA, Solange. Metodologia de Ensino: Matemática. Belo Horizonte: Editora Lê - Fundação Helena Antipoff, 1997.
GOMES, Alex Sandro; PADOVANI, Stephania. Usabilidade no ciclo de desenvolvimento de software educativo. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 16., 2005, Juiz de Fora, Anais..., Juiz de Fora, UFJF, 2005.
JUCÁ, Sandro César Silveira. A relevância dos softwares educativos na educação profissional. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 8, p. 22-28, 2006.
LYRA, A. R. L. et al. Ambiente virtual para análise de software educativo. In.: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 9., 2003, Campinas, Anais..., Campinas, SBC, 2003, p. 236-247.
OLIVEIRA, Celina Couto; COSTA, José Wilson; MOREIRA, Marcia. Ambientes informativos de aprendizagem: Produção e avaliação de software educativo. Campinas: Editora Papirus, 2001.
OLIVEIRA, Silvio Luiz de. Tratado de Metodologia Científica: projetos de pesquisa, TGI, TCC, monografia, dissertações e teses. São Paulo: Pioneira, 2000.
RAMOS, Luzia Faraco. Conversas sobre números, ações e operações: uma proposta criativa para o ensino da Matemática nos primeiros anos. São Paulo: Editora Ática, 2009.
ROSA NETO, Ernesto. Didática da Matemática. São Paulo: Editora Ática, 1987.
SOUZA, Maria José Araújo. Informática Educativa na Educação Matemática: Estudo de geometria no ambiente do Software Cabri-Géomètre. 2001. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) – Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2001.
VALENTE, José Armando. Informática na Educação do Brasil: Análise e contextualização histórica. In: VALENTE, José Armando (Org.) O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: NICAMP/NIED, 1999. 142 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2017-08-28
Published 2017-12-31