(Re)structuring an educational site of support to the process of teaching and learning at civil engineering

Authors

  • Leandro Bordin Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.247

Keywords:

Educational Technologies, Quality indicators, Education at Engineering

Abstract

In the current educational context, information technology and communication are presented as a promising possibility concerning dynamicity and autonomy in the formation processes. In this direction, the present text attempts to present aspects of evaluation of an educational site developed to help the process of teaching and learning of reactions of support to isostatic structures at civil engineering. Planned and constituted via modules, the site originated from the pedagogical conceptions and practices of the author. When the first module was over –calculations of support reactions –, itwas possible to understand the necessity to (re) think its structure and organization. Based on indicators of quality for educational sites, the chosen categories for the analysis are related the aspects of interaction and interactivity, activities, usability (navigation and orientation) and cooperative learning. When evaluating the first module, it was possible to outline proposals for improvement either in the operational sphere or matters concerning didactic-pedagogical issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Leandro Bordin, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Possui graduação em Engenharia Civil pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (FURG/2000) e mestrado em Engenharia Civil (Construção) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/2003). Tem experiência em estatística aplicada e na área de Engenharia Civil, com ênfase em tecnologia da informação, coordenação de projetos e materiais e componentes da construção. No ensino atua em disciplinas de Materiais de construção, Técnicas construtivas, Sistemas estruturais e Estatística. Atualmente é professor da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) e cursa Doutorado em Educação Científica e Tecnológica na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) trabalhando com a relação entre desenvolvimento tecnológico e desenvolvimento humano na Educação em Engenharia.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Tecnologias na Educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios. In: Bolema, Rio Claro/SP, ano 21, n. 29, p. 99-129, 2008.

BIDARRA, José. Aprendizagem multimédia interactiva. In Miranda, Guilhermina Lobato: Ensino Online e Aprendizagem Multimédia. Lisboa: Relógio d'Água, 2009. p. 352-382.

BRASIL. Censo Escolar da Educação Básica 2013: resumo técnico / Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Brasília: O Instituo, 2014.

CARVALHO, Ana Amélia A. Indicadores de Qualidade de Sites Educativos. Cadernos SACAUSEF – Sistema de Avaliação, Certificação e Apoio à Utilização de Software para a Educação e a Formação. Lisboa: Ministério da Educação, n. 2, 2006. p. 55-78.

COSTA, Fernando Albuquerque. O que justifica o fraco uso dos computadores na escola? Lisboa: Polifonia, 2004. p. 19-32.

GONZÁLEZ-GÓMEZ, David; JEONG, Jin Su; RODRÍGUEZ, Diego Airado; CANÃDA-CANÃDA, Florentina. Performance and Perception in the Flipped Learning Model: An Initial Approach to Evaluate the Effectiveness of a New Teaching Methodology in a General Science Classroom. Journal of Science Education and Technology, v. 25, n. 3, p. 450-459, 2016.

HEGARTY, Mary. Dynamic visualizations and learning: getting to the difficult questions. In: Learning and Instruction, n. 14, p. 343–351, 2004.

PASSARELLI, Brasilina; JUNQUEIRA, Antonio Helio; ANGELUCI, Alan César Belo. Os nativos digitais no Brasil e seus comportamentos diante das telas. Matrizez, v. 8, n. 1, p. 159-178, jan./jun. 2014.

Published

2018-06-01

How to Cite

BORDIN, L. (Re)structuring an educational site of support to the process of teaching and learning at civil engineering. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 4, n. 07, 2018. DOI: 10.31417/educitec.v4i07.247. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/247. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2017-05-06
Accepted 2018-01-31
Published 2018-06-01