Quality dimensions in thehistorical trajectoryof pedagogy course
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.260Keywords:
Pedagogy course, Quality dimensions., Professional identityAbstract
This essay aimed to explain the trajectory of Pedagogy course, highlighting changes in relation to the identity of the trained professional and the interpretation of quality dimensions. It’s a bibliographical and documentary research involving works of Assis e Castanho (2006), Brzezinski (2008), Cury (2014), Libâneo (2006), Morosini et al. (2016), Saviani (2008), Silva (2003), Scheibe e Bazzo (2016), Veiga (1995), among others. In the documentary analysis were consulted legislative texts that regulated the creation and offering of the course of Pedagogy in Brazil. It demonstrates that socioeconomic, political and educational aspects of Brazilian society have been used as background to identify political-pedagogical proposals of this course and approaches given to the question of quality. Quality has been defined according to its responses to the society’s interests and dimensions its established based on questions about who the pedagogue is, by indicating the activities of the educational field that are directed to him.
Downloads
Metrics
References
ASSIS, A. E. S. Q.; CASTANHO, M. E. L. M. Educação, Inovação e o professor universitário. Revista E-Curriculum. São Paulo, v. 2, n. 3, s.p., dez. 2006. Disponível em: <http://www.pucsp.br/ecurriculum>. Acesso em: 18 out. 2016.
BRASIL. Congresso Nacional. Lei Federal no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833.
______. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP no 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf>. Acesso em: 16 nov. 2010.
______. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei no 6847/17. Dispõe sobre a regulamentação do exercício da profissão de Pedagogo. Disponível em: <http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2123079>. Acesso em: 04 ago. 2017.
BERTOLIN, J. C. G. Qualidade em educação superior: da diversidade de concepções a inexorável subjetividade conceitual. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v.14, n. 1, p. 127-149, mar. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/aval/v14n1/a07v14n1.pdf>. Acesso em: 19 out. 2016.
BRZEZINSKI, I. Pedagogia, pedagogos e formação de professores. 7. ed. Campinas: Papirus, 2008.
CUNHA, M. I.; PINTO, M. M. Qualidade e educação superior no Brasil e o desafio da inclusão social na perspectiva epistemológica e ética. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 90, n. 226, p. 571-591, set./dez. 2009.
CURY, C. R. J. A qualidade da educação brasileira como direito. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1053-1066, out./dez, 2014.
DEMO, P. Educação e qualidade. 6. ed. São Paulo: Papirus, 2001.
GADOTTI, M. Qualidade na educação: uma nova abordagem. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2010. Disponível em: <http://acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/3086/1/FPF_PTPF_12_084>.pdf. Acesso em: 10 out. 2016.
LIBÂNEO, J. C. Ainda as perguntas: o que é Pedagogia, quem é o pedagogo, o que deve ser o curso de Pedagogia. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
MOROSINI, M. C. Qualidade da educação universitária: isomorfismo, diversidade e eqüidade. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 5, n. 9, p. 89-102, 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/icse/v5n9/06.pdf>. Acesso em: 16 out. 2016.
MOROSINI, M. C. et al. A qualidade da educação superior e o difícil exercício de propor indicadores. Revista Brasileira de Educação. vol. 21, n. 64, pp. 13-37, 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v21n64/1413-2478-rbedu-21-64-0013.pdf>. Acesso em: 16 out. 2016.
RIOS, T. A. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SAVIANI, D. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008.
SCHEIBE, L.; AGUIAR, M. A. Formação de profissionais da educação no Brasil: o curso de Pedagogia em questão. Educação & Sociedade, São Paulo, ano XX, n. 68, p. 220-239, dez. 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v20n68/a12v2068.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2010.
SCHEIBE, L.; BAZZO, V. L. Formação de professores da educação básica no ensino superior: diretrizes curriculares pós 1996. Revista Internacional de Educação Superior. Campinas, São Paulo, v. 2, n. 2, p.241-256, maio/ago. 2016.
SILVA, C. S. B. Curso de Pedagogia no Brasil: história e identidade. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
VEIGA, I. P. A. Didática: uma retrospectiva histórica. In: VEIGA, I. P. A. Repensando a didática. 10. ed. Campinas: Papirus, 1995.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2017-08-23
Published 2017-12-31