Virtual learning environment: a technological resource used with 1st year high school students

Authors

  • Adriana Costi Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES
  • Márcia Fleck Valduga Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES
  • Márcia Jussara Hepp Rehfeldt Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES
  • Miriam Inês Marchi Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.262

Keywords:

Virtual learning environment., Ecosystem, Webs and food chains, Technological resource.

Abstract

We bring, in this article, the report of a practice carried out with 10 students of the 1st year of High School of a State school located in the city of Santa Tereza/RS. For this practice, a Virtual Learning Environment was built with objectives, activities, forums, glossary, informative texts and videos, in order to be used with students as a technological resource. This report also presents the importance of using the Virtual Learning Environment, as well as an analysis of the activity developed, which is based on the students' answers to a questionnaire applied at the end of the practice. Such responses demonstrated not only the students' interest and enthusiasm during the practice, but also the perception that such tools facilitated the learning process, making it more enjoyable.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriana Costi, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Mestranda do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE

Márcia Fleck Valduga, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Mestranda do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE

Márcia Jussara Hepp Rehfeldt, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Doutora em Informática na Educação (UFRGS)

Miriam Inês Marchi, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Doutora em Química (UFSM)

References

ALVES, Lynn; BARROS, Daniela; OKADA, Alexandra (Org.). Moodle: estratégias pedagógicas e estudos de caso. Salvador: Eduneb, 2009.

ABREU, Diana. Produção de Material didático para EAD. Caderno CIPEAD. Curitiba: CIPEAD/UFPR, 2010. Disponível em: <http://www.cipead.ufpr.br>. Acesso em: 30 jun. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Educação Superior à Distância. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article/193-secretarias-112877938/seed-educacao-a-distancia-96734370/13105-educacao-superior-a-distancia?Itemid=164>. Acesso em 30 jun. 2017.

CRUZ, Romildo Pereira. REHFELDT, Márcia Jussara Hepp. MARCHI, Miriam Inês. Construção, mediação e uso de um ambiente virtual de ensino e aprendizagem com alunos do 1o ano do Ensino Médio. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 1, n. 2, dez. 2015. Disponível em: <http://200.129.168.183/ojs_mestrado01/index.php/teste/article/view/43>. Acesso em: 30 jun. 2017.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 1997.

FARIA, Elaine Turk. O professor e as novas tecnologias. In: HENRICONI, Délcia (Org.). Ser professor. 4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 3. ed. Campinas, SP. Editora Papirus, 2008.

KRATOCHWILL, Susan. SILVA, Marco. O fórum de discussão on-line enquanto perspectiva dialógica de avaliação da aprendizagem. In: ENCONTRO DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO, 5., 2007, Rio de Janeiro. Anais ... Rio de Janeiro, Universidade Estácio de Sá: Disponível em: <https://etic2008.files.wordpress.com/2008/11/unesasusankratochwill.pdf>. Acesso em: 04 de jul. 2017.

MESSA, Wilmara Cruz. Utilização de Ambientes Virtuais de Aprendizagem – AVAS: A busca por uma Aprendizagem Significativa. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 9, 2010. Disponível em: <http://www.abed.org.br/revistacientifica/Revista_PDF_Doc/2010/2010_2462010174147.pdf> Acesso em: 23 de abr. 2017.

PRENSKY, Marc. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. De On the Horizon, NCB University Press, v. 9., n. 5, out. 2001. Disponível em . Acesso em: 23 de abr. 2017.

TRINDADE, Cristina Freitas. REHFELDT, Márcia Jussara Hepp. MARCHI, Miriam. Ambiente virtual de aprendizagem: repaginando antigas práticas pedagógicas. Revista Tecnologias na Educação, Sergipe, v. 17, dez. 2016. Disponível em: <http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2016/09/REL3-ano8-vol17-dez2016.pdf > Acesso em 23 de abr. 2017.

SANTOS, Simone Andrade. VIEGAS, Shirley Ribeiro. REHFERDT, Márcia Jussara Hepp. MARCHI, Miriam Inês. Uso pedagógico do ambiente virtual de aprendizagem Moodle como apoio a aula presencial. Revista EDaPECI, São Cristóvão, v. 16, n. 1, p.78-94, jan/abr. 2016. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/3897> Acesso em: 23 de abr. 2017.

SILVA, Lana. SILVA, Marco. A avaliação online num ambiente virtual de aprendizagem. In: ENCONTRO DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO, 5., 2007, Rio de Janeiro. Anais ... Rio de Janeiro, Universidade Estácio de Sá. Disponível em: <https://etic2008.files.wordpress.com/2008/11/unesalanasilva.pdf>. Acesso em: 04 de jul. 2017.

Published

2017-12-31

How to Cite

COSTI, A.; VALDUGA, M. F.; REHFELDT, M. J. H.; MARCHI, M. I. Virtual learning environment: a technological resource used with 1st year high school students. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 3, n. 06, 2017. DOI: 10.31417/educitec.v3i06.262. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/262. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2017-08-01
Accepted 2017-10-04
Published 2017-12-31