Reports of a class on atomic models in high school program with technological mediation

Authors

  • Yara Rodrigues Graça Secretaria de Educação do Estado do Amazonas - SEDUC
  • Darlinda Dias Monteiro Secretaria de Educação do Estado do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v1i02.41

Keywords:

chemistry teaching, media resources, atomic models, distance learning

Abstract

The article presents an experiment on the use of media resources in pedagogical practice of Chemistry teacherson the contents atomic modelsproviding a meaningful learning. The study was conducted in the State of Amazonas Media Center with high school studentsincluding some riparian and indigenous community. The project is providing opportunities for educational development of those communities that are particularly hurt by the difficult access and seasonality in the Amazon region. The main objective of this paper is to present the media resources used in teaching practice in the teaching of atomic models as a tool to develop meaningful learning of students and increase the technological literacy of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Yara Rodrigues Graça, Secretaria de Educação do Estado do Amazonas - SEDUC

Mestrando em ensino de química na Universidade Federal do Amazonas. Professora de química no centro de mídias do estado do Amazonas.

Darlinda Dias Monteiro, Secretaria de Educação do Estado do Amazonas

Mestrando na Universidade Lusofona de humanidade e tecnologia em Lisboa. Professora de química no Centro de mídias do Estado do Amazonas.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Médio e Tecnológica, 1999.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2003.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. Brasil: 34, 1993.

MARQUES, A. L.; ALVES, A. J. V.; SILVA, A. F. G. M.; MORAIS, L.;

GUIMARÃES, P. G.; LIMA, J. M.; RIBEIRO, F. B.; SANTOS, L. A. M.; MEDEIROS, E. S.; FRANCO, V. A. A Importância De Aulas Práticas No Ensino De Química Para Melhor Compreensão E Abstração De Conceitos Químicos. XIV Encontro Nacional de Ensino de Química (XIV ENEQ) UFPR 2008.

Mistério da Educação – Conselho de Educação Nacional de Educação - RESOLUÇÃO Nº 2 e 4, de 30 de Janeiro e 6 de junho de 2012.

MOORE, Michel. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thompson Learning, 2007.

MORAN, J.M. Como utilizar a internet na educação. Rev. Ciênc. Educ., v.26, n.2, 1997.MIRANDA, G.L. Limites e possibilidades das TIC na educação. Rev. Ciênc. Educ., n.3, p.41-50, 2007.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Portugal: Educa, 2009.

PETERS, Otto. Didática do ensino a distância. São Leopoldo: Unisinos, 2003.

PRENSKY, M. Nativos digitais, imigrantes digitais. 2001. Disponível em: mediartecnologia.ronaldcosta.pro.br. Acesso em: 9 set. 2014

RAUPP, D.; SERRANO, A.; MOREIRA, M. A. Desenvolvendo Habilidades Visuoespaciais: Uso De Software De Construção De Modelos Moleculares No Ensino De Isomeria Geométrica Em Quimica. Experiências em Estudo de Ciências, v.4 (1), PP.65-78, 2009.

SOUZA, Renato. Contribuições das teorias pedagógicas de aprendizagem na transição do presencial para o virtual. In: Coscarelli, Carla; Ribeiro, Ana Elisa (Org.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Ceale Autêntica, 2005.

Published

2016-02-24

How to Cite

GRAÇA, Y. R.; MONTEIRO, D. D. Reports of a class on atomic models in high school program with technological mediation. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 1, n. 02, 2016. DOI: 10.31417/educitec.v1i02.41. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/41. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2015-09-18
Accepted 2016-02-24
Published 2016-02-24