Virtual and Augmented Reality and Science Teaching

Authors

  • Carlos Roberto França Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS Campus Chapecó/SC
  • Tatiana da Silva Universidade Federal de Santa catarina Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) Doutorado em Física (UFRJ) com período sanduíche no Centre de Physique des Particules de Marseille.

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v5i10.414

Keywords:

Virtual reality, Science Teaching, Courseware

Abstract

This article presents Virtual and Augmented Reality (RVA), with an approach to the main concepts used by this technological area. It provides an overview of educational software made with RVA, exclusively aimed at teaching science, generated by research groups from Brazilian universities and the world, published in the main existing digital databases or in their own repositories, which is a common practice. in large institutions. Emphasis was given to approaches in the teaching-learning context, theories and pedagogical lines used by these groups in the design and use of these educational software. We searched directly in the portals of the first 100 universities placed in the world ranking (Center for World University Rankings - CWUR), as well as in the 20 most used databases in Brazil and in the world. Some tools were known to the authors of this article and for this reason they were accessed directly on the internet without searching a database. The work brings specific discussions in the final considerations, mainly, reflections on the absence of computational information as the adopted programming language, use of specialized platforms in Virtual Reality applications and others. The software that will be presented does not provide technical information, aiming at the socialization and engagement of new developers or the creation of customized versions, even though they are educational and non-commercial visualization objects in most cases. This is probably the main reason for the paltry amount of RVA tools aimed at science teaching, compared to the entertainment industries, for example.

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Author Biography

Carlos Roberto França, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS Campus Chapecó/SC

possui graduação em Licenciatura Plena Em Ciências Hab - Matemática pela Federação das Faculdades Celso Lisboa (1993) e mestrado em Informática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005). Foi Professor Pesquisador Visitante da UAB/UFF, como Coordenador Executivo dos Cursos de Extensão em Capacitação e Gestão de Ensino a distância (EAD). Tem experiência na área de Ciência da Computação, atuando principalmente nos seguintes temas:Desenvolvimento de Software, toolkit de acessibilidade, informática na educação, deficientes motores, desenvolvimento de componentes e acessibilidade e Gestão de EAD. Atualmente é Prof Assistente da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS, Campus Chapecó - SC, Coordenador do Laboratório Interdisciplinar de Formação de Educadores - LIFE/UFFS em Chapecó( Projeto que conta com o apoio e fomento da CAPES ), de julho de 2013 à junho de 2017. COORDENADOR do Projeto de Pesquisa de Implantação do Núcleo de Inovação Tecnológica e Social ( NITS/UFFS), sendo responsável pela implantação e gestão da chamada MCTI/SETEC/CNPq Nº 92/2013, que regulamenta a criação e funcionamento do NITS nos seis Campi da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS. Membro efetivo do corpo editorial da Indus Foundation for Education, Research & Social Welfare


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Published

2019-03-01

How to Cite

FRANÇA, C. R.; DA SILVA, T. Virtual and Augmented Reality and Science Teaching. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 5, n. 10, 2019. DOI: 10.31417/educitec.v5i10.414. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/414. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Ed. Especial 2018: Processos e Recursos para o Ensino em um Contexto Tecnológico
Received 2018-08-03
Accepted 2019-02-20
Published 2019-03-01