Audiovisual resources in teaching learning process in basic education
an experience report of PIBID/Visual Arts/UFAM
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v1i01.5Keywords:
PIBID, multimedia, art educationAbstract
This study aims to present the experiences gained in the workshop "Modern and Multimedia
Art," developed by the Institutional Program Initiation Grant to Teaching - PIBID / UFAM,
subproject Visual Arts. The action developed proposed involve technological resources
available in schools the educational content of Art helping teachers to foster greater
assimilation to elementary school students, motivating them to a context of experience,
practice and enjoyment, proposing the development of its making art a change in perception
and attitude about himself and society. As the workshop product, considering the natural
identification of students with new technologies, were produced twenty-eight short videos. In
this sense, the description of search experience to contribute as a starting point for further
research in the field of methodological innovation in basic education, especially art education.
Downloads
Metrics
References
AULETE, Caldas. Minidicionário contemporâneo da língua portuguesa/Caldas Aulete [editor responsável Paulo Geiger, apresentação Evanildo Bechara]. – [2.ed.rev.e.atual]. – Rio de Janeiro: Lexikon, 2009.
BARBOSA, Ana Mae. Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais (org.). 2.ed. São Paulo: Cortez, 2008.
BRASIL. Lei 9.394 de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
BRASIL. Decreto nº 7219 de 24 de Junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm> . Acesso em 03 de Janeiro de 2015.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – PIBID – Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid>. Acesso em 29 de Junho de 2014.
CAPES. Portaria nº 096 de 18 de Julho de 2013. Regulamenta o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência.
COX. Kenina Kodel. Informática na educação escolar. – (Coleção polêmicas do nosso tempo, 87).Campinas, SP: Autores associados, 2003.
DRYDEN, Gordon. Revolucionando o aprendizado. Gordon Dryden, Jeannette Vos; tradução Marisa do Nascimento Paro, revisão técnica Victor Mirshakawa. São Paulo: Makron Books, 1996.
GOMES FILHO, João. Gestalt do objeto: sistema de leitura visual da forma. São Paulo: Escrituras Editora, 2000.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios de como chegar lá. Campinas-SP.Editora Papirus. Edição Digital 1/2014.
PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS: arte/Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1998.
SANTOS, Graça Proença. Descobrindo a história da arte: volume único: ensino médio. São Paulo. Ática. 2010.
SETTON, Maria da Graça. Mídia e educação. 1ª Ed., 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2011.
UFAM. Edital PIBID nº13/2014. Normas e processo de ingresso ao PIBID. Disponível em: < http://www.ufam.edu.br/attachments/article/2000/EDITAL_PIBID_2014.pdf> Acesso em 25 de Janeiro de 2015.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.