Audiovisual resources in teaching learning process in basic education

an experience report of PIBID/Visual Arts/UFAM

Authors

  • Andrea Melo do Nascimento UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS - UFAM
  • Pedro Cavalcante da Silva UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS.

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v1i01.5

Keywords:

PIBID, multimedia, art education

Abstract

This study aims to present the experiences gained in the workshop "Modern and Multimedia
Art," developed by the Institutional Program Initiation Grant to Teaching - PIBID / UFAM,
subproject Visual Arts. The action developed proposed involve technological resources
available in schools the educational content of Art helping teachers to foster greater
assimilation to elementary school students, motivating them to a context of experience,
practice and enjoyment, proposing the development of its making art a change in perception
and attitude about himself and society. As the workshop product, considering the natural
identification of students with new technologies, were produced twenty-eight short videos. In
this sense, the description of search experience to contribute as a starting point for further
research in the field of methodological innovation in basic education, especially art education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andrea Melo do Nascimento, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS - UFAM

LICENCIATURA EM ARTES VISUAIS

DEPARTAMENTO DE ARTES VISUAIS

Pedro Cavalcante da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS.

LICENCIATURA EM ARTES VISUAIS

DEPARTAMENTO DE ARTES VISUAIS

References

AULETE, Caldas. Minidicionário contemporâneo da língua portuguesa/Caldas Aulete [editor responsável Paulo Geiger, apresentação Evanildo Bechara]. – [2.ed.rev.e.atual]. – Rio de Janeiro: Lexikon, 2009.

BARBOSA, Ana Mae. Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais (org.). 2.ed. São Paulo: Cortez, 2008.

BRASIL. Lei 9.394 de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.

BRASIL. Decreto nº 7219 de 24 de Junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm> . Acesso em 03 de Janeiro de 2015.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – PIBID – Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid>. Acesso em 29 de Junho de 2014.

CAPES. Portaria nº 096 de 18 de Julho de 2013. Regulamenta o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência.

COX. Kenina Kodel. Informática na educação escolar. – (Coleção polêmicas do nosso tempo, 87).Campinas, SP: Autores associados, 2003.

DRYDEN, Gordon. Revolucionando o aprendizado. Gordon Dryden, Jeannette Vos; tradução Marisa do Nascimento Paro, revisão técnica Victor Mirshakawa. São Paulo: Makron Books, 1996.

GOMES FILHO, João. Gestalt do objeto: sistema de leitura visual da forma. São Paulo: Escrituras Editora, 2000.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios de como chegar lá. Campinas-SP.Editora Papirus. Edição Digital 1/2014.

PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS: arte/Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1998.

SANTOS, Graça Proença. Descobrindo a história da arte: volume único: ensino médio. São Paulo. Ática. 2010.

SETTON, Maria da Graça. Mídia e educação. 1ª Ed., 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2011.

UFAM. Edital PIBID nº13/2014. Normas e processo de ingresso ao PIBID. Disponível em: < http://www.ufam.edu.br/attachments/article/2000/EDITAL_PIBID_2014.pdf> Acesso em 25 de Janeiro de 2015.

Published

2015-05-22

How to Cite

DO NASCIMENTO, A. M.; DA SILVA, P. C. Audiovisual resources in teaching learning process in basic education: an experience report of PIBID/Visual Arts/UFAM. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 1, n. 01, p. e520, 2015. DOI: 10.31417/educitec.v1i01.5. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/5. Acesso em: 19 may. 2024.