Chemistry and Technology: An application to approach the content of acids and bases in High School

Authors

  • Janaína Lopes Xavier Universidade Estadual de Goias
  • Gislane Silvério Neto Barreto Universidade Estadual de Goiás
  • José Divino dos Santos Universidade Estadual de Goiás
  • Nyuara Araújo da Silva Mesquita Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.609

Keywords:

Educational software, Chemistry, Technology

Abstract

Considering the learning difficulties in chemistry teaching reported in several papers. This work aims to contribute to minimize the students' difficulties in learning chemistry of the contents of acids and bases. The subject is pointed out as difficult to abstract, making it difficult for students to relate to their daily lives. Thus, the relevance of this research is focused on providing an educational tool that can be used both by students and teachers, or in formal or non-formal space, which can contribute to minimize the difficulties in learning these contents. Therefore, for the development of the educational application was used the methodology of design of educational application development, named "The case of hypermedia", which resulted in the educational application AciBase, developed in the Python programming language. The AciBase game can be an important instrument in the teaching-learning process of the contents of acids and bases, contributing to the appropriation of scientific knowledge. The game can lead to a greater interest in the content, highlighting the ways in which the questions were elaborated, the ease in playing and the way to approach the contents of acids and bases. In this sense, the game AciBase provides motivation in search of the chemical knowledge, contributes to the appropriation of the chemical contents. However, it is understood that the educational application should be used as an aid tool for students and teachers in this process. The AciBase game alone does not entail learning, but its use associated with teaching methodology can become a powerful tool in this process.

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Author Biographies

José Divino dos Santos, Universidade Estadual de Goiás

Possui graduação em Química Licenciatura pela Universidade Federal de Goiás (1989), mestrado em Química pela Universidade Federal de São Carlos (1992) e doutorado em Química pela Universidade Federal de São Carlos (2000). Atualmente é professor da Universidade Estadual de Goiás. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Química Teórica, atuando principalmente nos seguintes temas: Química Teórica em sensores, varistores, sensores de gases, catalise, Nanotecnologia, programação em Shell, C, FULLERENOS, NANOTUBOS, NANORINGS, modelagem molecular de polímeros e interações macromoléculas utilizando a dinâmica molecular com aproximação clássica e quântica. Orientação na construção de softwares aplicados ao ensino de Ciências com linguagens de programação como Python, Java, C, PHP, awk, bash, entre outras.

Nyuara Araújo da Silva Mesquita, Universidade Federal de Goiás

Licenciada, mestre e doutora em Química pela Universidade Federal de Goiás. Atua como professora da área de Ensino de Química na Universidade Federal de Goiás, orientando no mestrado e doutorado do Programa de Pós-Graduação em Química do Instituto de Química-UFG e no Programa de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática da UFG, foi coordenadora de área do PIBID/Química UFG campus Goiânia, coordena o LEQUAL- Laboratório de Educação Química e Atividades Lúdicas. É pesquisadora do NUPEC-Núcleo de Pesquisa em Ensino de Ciências da UFG. Vice-diretora da Divisão de Ensino da Sociedade Brasileira de Química. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Ensino de Química, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de Química e Ciências, políticas públicas e ensino de química, jogos e atividades lúdicas voltadas para o ensino de ciências e mídias no ensino de ciências.

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Published

2018-11-14

How to Cite

XAVIER, J. L.; BARRETO, G. S. N.; SANTOS, J. D. dos; MESQUITA, N. A. da S. Chemistry and Technology: An application to approach the content of acids and bases in High School. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 4, n. 08, 2018. DOI: 10.31417/educitec.v4i08.609. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/609. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Edição Especial 2018: Desenvolvimento de Produtos Educacionais
Received 2018-08-26
Accepted 2018-10-29
Published 2018-11-14