Chemistry and Technology: An application to approach the content of acids and bases in High School
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.609Keywords:
Educational software, Chemistry, TechnologyAbstract
Considering the learning difficulties in chemistry teaching reported in several papers. This work aims to contribute to minimize the students' difficulties in learning chemistry of the contents of acids and bases. The subject is pointed out as difficult to abstract, making it difficult for students to relate to their daily lives. Thus, the relevance of this research is focused on providing an educational tool that can be used both by students and teachers, or in formal or non-formal space, which can contribute to minimize the difficulties in learning these contents. Therefore, for the development of the educational application was used the methodology of design of educational application development, named "The case of hypermedia", which resulted in the educational application AciBase, developed in the Python programming language. The AciBase game can be an important instrument in the teaching-learning process of the contents of acids and bases, contributing to the appropriation of scientific knowledge. The game can lead to a greater interest in the content, highlighting the ways in which the questions were elaborated, the ease in playing and the way to approach the contents of acids and bases. In this sense, the game AciBase provides motivation in search of the chemical knowledge, contributes to the appropriation of the chemical contents. However, it is understood that the educational application should be used as an aid tool for students and teachers in this process. The AciBase game alone does not entail learning, but its use associated with teaching methodology can become a powerful tool in this process.
Downloads
Metrics
References
AGUIAR, Mônica R. Marques Palermo de.; MARIA, Luiz Cláudio de Santa; MARTINS, Andrea Barbosa. As drogas no ensino de Química. Revista Química Nova na Escola, n. 18, p. 18-21, nov. 2003.
AMANTE, Lucia; MORGADO, Lina. Metodologia de concepção e desenvolvimento de aplicações educativas: o caso dos materiais hipermídia. Discursos: Língua, cultura e sociedade, S.3, nº especial, p. 27-43, 2001.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. In: BRASIL. PNAD - Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios – Acesso à internet e a televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal. São Paulo: IBGE, 2015.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 02 maio 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais + (PCN+) - Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002.
DEMO, Pedro. NovasTecnologias, pressões e oportunidades. Ed. Atlas, 2008.
GIORDAN, Marcelo. Computadores e linguagens nas aulas de ciências: uma perspectiva sociocultural para compreender a construção do significado. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.
GUERRA, Guianéia, et al. La dimensión ciencia-tecnología-sociedad del tema de ácidos y bases em un aula del bachillerato. Educación Química. 2008. 12p.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias o Novo Ritmo Da Informação. Editora Papirus. Campinas, SP, 8º edição, 2011.
KISHIMOTO. Tizuko Morchida. O Jogo e a Educação infantil. In: Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. São Paulo: Cortez Editora, 1996.
LEITE, Bruno Silva; Tecnologias no Ensino de Química: teoria e prática na formação do docente. 1.ed. Curitiba, Appris, 2015.
MALDANER, Otavio Aloisio.; ZANON, Lenir Basso. Ensino de Química em Foco. Ed. Inijuí, 2010.
MESSEDER NETO, Hélio Soares. O lúdico no ensino de química na perspectiva histórico-cultural: além do espetáculo, além da aparência. 1ed. Curitiba: Editora Prisma, 2016.
MORAES, Maria. Candida. Integração das tecnologias de informação e comunicação. 2013. Disponível em <http://lucianoupmtz.blogspot.com.br/2013/06/integracao-das-tecnologiasde.html>.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, M. A. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 6. ed. São Paulo: Papirus, 2000.
OLIVEIRA, Aline Machado de. Concepções alternativas de estudantes de ensino médio sobre ácidos e bases: um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2008. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/13870>.
PIRES, Romulo de Oliveira; ABREU, Thais Costa de; MESSEDER, Jorge Cardoso. Proposta de ensino de química com uma abordagem contextualizada através da história da ciência. Revista Ciência em Tela, v.3, n.1, 2010.
PRETTO, Nelson de Luca. Uma escola sem/com futuro: educação e multimídia. 8.ed, Salvador: EDUFAB, 2013.
REATEGUI, Eliseo. Interface para softwares educativos. Revista Renote, Novas Tecnologias na Educação. v.5, n. 1, 2007.
SANTOS, Dayane Graciele; et al. Jogo das ligações: uma abordagem lúdica para o auxílio do processo de ensino aprendizagem. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 15, 2010, Anais... Brasília. Disponível em: <http://www.sbq.org.br/eneq/xv/resumos/R1170-3.pdf>.
SANTOS, Wildson Luiz. P dos.; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em Química: compromisso com a cidadania. Ijuí: Ed. Unijuí, 2014
SCHAFF, Adam. A sociedade informática. 4.ed. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista: Brasiliense, 1995.
SHIMADA, Hideaki; KITAJIMA, Muneo. Why Do Illustrations Promote Text Comprehension? Motivation Effect and Elaboration Effect. In.: INTERNATIONAL CONFERENCE OF THE COGNITIVE SCIENCE, 5, 2006. Anais... Vancouver, British Columbia, Canadá, July 26, 2006. Disponível em: <https://pdfs.semanticscholar.org.pdf>.
SILVA, Marcos Paulo da e SANTIAGO, Maria Antonieta. Proposta para o ensino dos conceitos de ácidos e bases: construindo conceitos através da História de Ciência combinada ao emprego de um software interativo de livre acesso. Revista História da Ciências e Ensino. v. 5, 2012. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/hcensino/article/view/9263>.
SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa. Jogos e Atividades lúdicas para o ensino de Química. 2 ed. Goiânia: Kelps, 2015.
SOUSA, Cleuzane R. e SILVA, Fernando C. Discutindo o contexto das definições de ácidos e bases. Revista Química Nova na Escola. v. 40, n. 1,p.12-18, 2017. Disponível em: <http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc40_1/04-CCD-52-17.pdf>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2018-10-29
Published 2018-11-14