The literature space in contemporary times: teaching initiation experiences in the technological Brazilian education, the IFSul –Bagé case
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.619Keywords:
High school, Technical graduation, Reading development, Literacy educationAbstract
This article searches to discuss the space held by literature in Brazilian technological schools, thinking about the place of literature in contemporary times through theoretical researches and the experiences of teaching initiation scholarships by the project PIBID –Letras, that had implemented projects at IFSUL/ Campus Bagé, aiming to promote literary literacy for the students in this system of education. The choice of this theme is due tothe concerns that the experiences led to the group that worked in the literature discipline in the school during two years, from 2014 to 2015. In our theoretical approach, we discuss concepts about the place of the art in contemporary times and the humanizing and democratic characteristics that the contact with literature involves. At IFSul, it was possible to identify that literature occupies a limited space in this system of education, what results in a different teaching load among the Integrated Courses that the school offers and, also, that the school community expresses a pragmatic view about the role of literature in the young students’ education. From the relations we built between our theoretical research with the scholarship experiences and to theperceptions about the projects of literary developed by PIBID at IFSul, it was possible to access the limited space dedicated to the literary art in the institution, as well as in which ways we achieved our objectives during the implementation of the projects
Downloads
Metrics
References
BENJAMIN, Walter,. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. 1955. Disponível em <http://www.mariosantiago.net/Textos%20em%20PDF/A%20obra%20 de%20arte%20na%20era%20da%20sua%20reprodutibilidade%20t%C3%A9cnica.pdf>. Acesso em: 22 ago. 2015.
BIAGINI, Jussara. Revisitando momentos da história do ensino técnico. 2005. Disponível em: <http://www.ichs.ufop.br/conifes/anais/EDU/edu1713.htm> Acesso em: 18 ago. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio, Volume 1. Brasília: Ministério da Educação, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet. pdf>. Acesso em: 23 out. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2016.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf>. Acesso em: 23 out. 2014.
Campus Bagé – O primeiro ano de funcionamento
Disponível em: <http://www.bage.ifsul.edu.br/portal/index.php?option=com_content &view=article&id=46&Itemid=161>. Acesso em: 08 set. 2016.
CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 3 ed. São Paulo: Duas cidades, 1995.
CARVAJAL, Guillermo. Tornar-se adolescente: a aventura de uma metamorfose: uma visão psicanalítica da adolescência. Trad. Claudia Berliner. 2ªed. São Paulo: Cortez, 2001.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2009.
COSSON, Rildo. O espaço da literatura em sala de aula. In: Literatura: ensino fundamental. PAIVA, Aparecida; [Et al.] (Coord.).Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. Coleção Explorando o Ensino; v. 20. 204 p.
KUMAR, Krishan. Da sociedade pós-industrial à pós-moderna: novas teorias sobre o mundo contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
ORDINE, Núccio. A utilidade do inútil. Trad. Luis Carlos Bombassaro. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.
ORWELL, George. 1984. 29 ed. São Paulo: Ed. Companhia Editora Nacional, 2005.
PAVIANI, Jayme. Estética Mínima: notas sobre arte e literatura. Porto Alegre: EDIPUCRS,1996.
PÉRISSE, Gabriel. Estética & educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
RAMOS, Marise Nogueira. O currículo para o Ensino Médio em suas diferentes modalidades: concepções, propostas e problemas.2011, p. 771-778. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v32n116/a09v32n116.pdf>. Acesso em: 24 set. 2015.
São Paulo (Estado). Instituto Pró Livro. Retratos da Leitura no Brasil. 2011. Disponível em: <http://prolivro.org.br/home/images/relatorios_boletins/3_ed_pesquisa_retratos_leitura _IPL.pdf>. Acesso em: 20 set. 2015.
SOARES, Magda. Democratizando a Leitura: pesquisas e práticas. PAIVA, Aparecida [et al] (Org.) Belo Horizonte: Ceale; Autentica, 2008.
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. 4 ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2012.
WIENER, Norbert. Cibernética e Sociedade: o uso humano de seres humanos.São Paulo: Cultrix. 2ªed. 1954. Disponível em: <http://monoskop.org/images/c/c0/Wiener_ Norbert_Cibernetica_e_sociedade_O_uso_humano_de_seres_humanos.pdf>. Acesso em: 24 ago. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2018-11-06
Published 2018-11-14