The literature space in contemporary times: teaching initiation experiences in the technological Brazilian education, the IFSul –Bagé case

Authors

  • Andressa Alves Machado
  • Zila Letícia Goulart Pereira Rêgo Universidade Federal do Pampa - Unipampa, campus Bagé/RS

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.619

Keywords:

High school, Technical graduation, Reading development, Literacy education

Abstract

This article searches to discuss the space held by literature in Brazilian technological schools, thinking about the place of literature in contemporary times through theoretical researches and the experiences of teaching initiation scholarships by the project PIBID –Letras, that had implemented projects at IFSUL/ Campus Bagé, aiming to promote literary literacy for the students in this system of education. The choice of this theme is due tothe concerns that the experiences led to the group that worked in the literature discipline in the school during two years, from 2014 to 2015. In our theoretical approach, we discuss concepts about the place of the art in contemporary times and the humanizing and democratic characteristics that the contact with literature involves. At IFSul, it was possible to identify that literature occupies a limited space in this system of education, what results in a different teaching load among the Integrated Courses that the school offers and, also, that the school community expresses a pragmatic view about the role of literature in the young students’ education. From the relations we built between our theoretical research with the scholarship experiences and to theperceptions about the projects of literary developed by PIBID at IFSul, it was possible to access the limited space dedicated to the literary art in the institution, as well as in which ways we achieved our objectives during the implementation of the projects

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andressa Alves Machado

Estudante do Mestrado Profissional em Ensino de Línguas Adicionais, da Unipampa, campus Bagé-RS.

Zila Letícia Goulart Pereira Rêgo, Universidade Federal do Pampa - Unipampa, campus Bagé/RS

Professora Adjunta da Universidade Federal do Pampa - Unipampa, campus Bagé/RS

References

BENJAMIN, Walter,. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. 1955. Disponível em <http://www.mariosantiago.net/Textos%20em%20PDF/A%20obra%20 de%20arte%20na%20era%20da%20sua%20reprodutibilidade%20t%C3%A9cnica.pdf>. Acesso em: 22 ago. 2015.

BIAGINI, Jussara. Revisitando momentos da história do ensino técnico. 2005. Disponível em: <http://www.ichs.ufop.br/conifes/anais/EDU/edu1713.htm> Acesso em: 18 ago. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio, Volume 1. Brasília: Ministério da Educação, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet. pdf>. Acesso em: 23 out. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2016.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf>. Acesso em: 23 out. 2014.

Campus Bagé – O primeiro ano de funcionamento

Disponível em: <http://www.bage.ifsul.edu.br/portal/index.php?option=com_content &view=article&id=46&Itemid=161>. Acesso em: 08 set. 2016.

CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 3 ed. São Paulo: Duas cidades, 1995.

CARVAJAL, Guillermo. Tornar-se adolescente: a aventura de uma metamorfose: uma visão psicanalítica da adolescência. Trad. Claudia Berliner. 2ªed. São Paulo: Cortez, 2001.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2009.

COSSON, Rildo. O espaço da literatura em sala de aula. In: Literatura: ensino fundamental. PAIVA, Aparecida; [Et al.] (Coord.).Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. Coleção Explorando o Ensino; v. 20. 204 p.

KUMAR, Krishan. Da sociedade pós-industrial à pós-moderna: novas teorias sobre o mundo contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

ORDINE, Núccio. A utilidade do inútil. Trad. Luis Carlos Bombassaro. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

ORWELL, George. 1984. 29 ed. São Paulo: Ed. Companhia Editora Nacional, 2005.

PAVIANI, Jayme. Estética Mínima: notas sobre arte e literatura. Porto Alegre: EDIPUCRS,1996.

PÉRISSE, Gabriel. Estética & educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

RAMOS, Marise Nogueira. O currículo para o Ensino Médio em suas diferentes modalidades: concepções, propostas e problemas.2011, p. 771-778. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v32n116/a09v32n116.pdf>. Acesso em: 24 set. 2015.

São Paulo (Estado). Instituto Pró Livro. Retratos da Leitura no Brasil. 2011. Disponível em: <http://prolivro.org.br/home/images/relatorios_boletins/3_ed_pesquisa_retratos_leitura _IPL.pdf>. Acesso em: 20 set. 2015.

SOARES, Magda. Democratizando a Leitura: pesquisas e práticas. PAIVA, Aparecida [et al] (Org.) Belo Horizonte: Ceale; Autentica, 2008.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. 4 ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2012.

WIENER, Norbert. Cibernética e Sociedade: o uso humano de seres humanos.São Paulo: Cultrix. 2ªed. 1954. Disponível em: <http://monoskop.org/images/c/c0/Wiener_ Norbert_Cibernetica_e_sociedade_O_uso_humano_de_seres_humanos.pdf>. Acesso em: 24 ago. 2015.

Published

2018-11-14

How to Cite

MACHADO, A. A.; RÊGO, Z. L. G. P. The literature space in contemporary times: teaching initiation experiences in the technological Brazilian education, the IFSul –Bagé case. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 4, n. 08, 2018. DOI: 10.31417/educitec.v4i08.619. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/619. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Edição Especial 2018: Gestão e Práticas Educativas na Educação Profissional
Received 2018-08-26
Accepted 2018-11-06
Published 2018-11-14