Articulation of representation records in the construction of empirical and theoreticalproof by a group of mathematicteachers
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v3i05.198Keywords:
Empirical and theoretical proof, Record of semiotic representations, Geometryteaching.Abstract
In article we present results of a research carried out with teachers of the public educationof a municipality of Mato Grosso, in which we aim to identify the articulation of records of semiotic representations that were used to support the validations produced by teachers in two categories of proof: Empirical and theoretical.Methodologically, we seek an approximation with the assumptions of Didactic Engineering, with the production of the data happeningduring extension course aimed at research andcontinuous formation of teachers.Different productions were identifiedinvolvingthese two categories of proofusing the natural language register in the theoretical proof and the figural record in the empirical proof especially througha construction of manipulable materials. Thisfact indicates the need to getthe articulation between the two categories of evidence in the teaching processes through amulti-registrywork that seeks an approximation with the assumptions of the theory of records of semiotic representations.
Downloads
Metrics
References
ARTIGUE, M. Engenharia Didática. In: BRUN, J. Didática das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, p. 193-217, 1996.
ALMOULOUD, S. A. Registros de representação semiótica e compreensão de conceitos geométricos. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (Org.). Aprendizagem em matemática: Registros de representação semiótica. Campinas, SP: Papirus, 2003.
______. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba, Editora UFPR, 2007.
BRANDT, C. F.; MORETTI, M. T. O cenário das pesquisas no campo da educação matemática à luz da Teoria dos Registros de Representação Semiótica. Revista Perspectivas da Educação Matemática, Mato Grosso, v. 7, n. 13, p. 22-37, 2014.
COLOMBO, J. A. A.; FLORES, C. R. & MORETTI M. T. Registros de representação semiótica nas pesquisas brasileiras em Educação Matemática: pontuando tendências. Revista ZETETIKÉ, Campinas, v. 16, n. 29, p. 41-72, jan./jun. 2008.
DUVAL, R.; EGRET M. A. L’organisation Deductive du Discours: interaction entre structure profonde et structure de surface dans l’accès à la demonstration. In: Didactique et de Sciences Cognitives, 1989, Annales..., Strasbourg, Instituts de recherche sur l'enseignement des mathématiques, 1989, p. 25-40.
DUVAL, R. Registro de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em Matemática. In: MACHADO, S. D A. (Org.) Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Editora Papirus, 2003. p. 11-33.
______. Semiose e pensamento humano: registro de representação semiótica e aprendizagens intelectuais (Sémiosis et Pensée Humaine: Registres Sémiotiques et Apprentissages Intellectuels): (facículo I). Tradução: Lênio F. Ley e Marisa R. A. da Silveira. São Paulo: Editora da Física, 2009.
______. Ver e ensinar Matemática de outra forma, entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. Organização: Tânia M. M. Campos. Tradução: Marlene Alves dias. São Paulo: Editora PROEM, 1ª ed., 2011.
______. Registro de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. REVEMAT: Florianópolis. Tradução: Méricles Thadeu Moretti. v. 07, n. 2, p. 266-297, 2012.
______. Quais teorias e métodos para a pesquisa sobre o ensino da Matemática? Práxis Educativa: Ponta Grossa. Tradução: Luciana da Costa. v.7, n. 2, p. 305-330, 2012b.
______. Abordagem cognitiva de problemas de Geometria em termos de congruência. REVEMAT: Florianópolis. Tradução: Méricles Thadeu Moretti. v. 07, n. 1, p. 118-138, 2012c.
______. Entrevista: Raymond Duval e a teoria dos registros de representação semiótica. Revista Paranaense de Educação Matemática: Campo Mourão. Entrevista realizada por José Luiz Magalhães de Freitas e Veridiana Resende. v. 2, n. 3, jul./dez. 2013.
______. Rupturas e Omissões entre manipular, ver, dizer e escrever: história de uma sequência de atividades em Geometria. In: BRANDT, C. F.; MORETTI, M. T. (Org.). As contribuições da teoria das representações semióticas para o ensino e pesquisa na educação matemática. Ijuí: Editora Unijuí, p. 15-38, 2014.
KLUPPEL, G. T.; BRANDT, C. F. Reflexões sobre o ensino da Geometria em livros didáticos à luz da teoria de representações semióticas segundo Raymond Duval. In BRANDT, C. F.; MORETTI, M. T. (Org.). As contribuições da teoria das representações semióticas para o ensino e pesquisa na Educação Matemática. Ijuí: Editora Unijuí, p. 113-134, 2014.
MORAN, M. As apreensões em geometria: um estudo com professores da Educação Básica acerca de registros figurais. 2015, 248 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciências e a Matemática) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015.
TREVISAN, E. P. Um estudo sobre a Articulação entre validações empíricas e teóricas no ensino de Geometria com professores da rede pública. 2016, 257 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2017-06-20
Published 2017-06-30