Articulation of representation records in the construction of empirical and theoreticalproof by a group of mathematicteachers

Authors

  • Eberson Paulo Trevisan UFMT - Universidade Federal do Mato Grosso.
  • José Luiz Magalhães de Freitas UFMS - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v3i05.198

Keywords:

Empirical and theoretical proof, Record of semiotic representations, Geometryteaching.

Abstract

In article we present results of a research carried out with teachers of the public educationof a municipality of Mato Grosso, in which we aim to identify the articulation of records of semiotic representations that were used to support the validations produced by teachers in two categories of proof: Empirical and theoretical.Methodologically, we seek an approximation with the assumptions of Didactic Engineering, with the production of the data happeningduring extension course aimed at research andcontinuous formation of teachers.Different productions were identifiedinvolvingthese two categories of proofusing the natural language register in the theoretical proof and the figural record in the empirical proof especially througha construction of manipulable materials. Thisfact indicates the need to getthe articulation between the two categories of evidence in the teaching processes through amulti-registrywork that seeks an approximation with the assumptions of the theory of records of semiotic representations.

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Author Biographies

Eberson Paulo Trevisan, UFMT - Universidade Federal do Mato Grosso.

Doutor em Educação em Ciências e Matemática. Mestre em Matemática pela UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas (2010), possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2006). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) campus universitário de Sinop/MT.

José Luiz Magalhães de Freitas, UFMS - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1976), mestrado em Matemática pela Universidade de São Paulo (1982), doutorado em Didática da Matemática - Universite de Montpellier II (Sciences et Techniques du Languedoc) (1993) e pós doutorado em Educação Matemática pela Universidade Joseph Fourier na França. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: geometria, ensino fundamental, matemática, ensino/aprendizagem e aritmética/álgebra. É professor titular do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, atuando tanto em cursos de graduação como no programa de pós-graduação em Educação Matemática. É membro do DDMat - Grupo de Estudos em Didática da Matemática.

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Published

2017-06-30

How to Cite

TREVISAN, E. P.; FREITAS, J. L. M. de. Articulation of representation records in the construction of empirical and theoreticalproof by a group of mathematicteachers. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 3, n. 05, 2017. DOI: 10.31417/educitec.v3i05.198. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/198. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2017-02-10
Accepted 2017-06-20
Published 2017-06-30