MoleculAR

an augmented reality-based application aimed at teaching chemical bonds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v8.2006

Keywords:

Chemistry, Informatics and Education, Educational Software

Abstract

This paper presents the MoleculAR development and validation process, a digital application that uses Augmented Reality to assist chemistry teaching. The solution allows its users to interact with atoms and molecules representations in a virtual environment. The development process used elements from Participatory Design, and also involved Chemistry teachers during the design of the application. The application was validated in two testing rounds with teachers and high school students, using different assessment instruments for each target audience. As a result, the application was well accepted by the academic community, the use of Augmented Reality, properly employed, is a relevant technology to assist chemistry teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALVES, D.; ROSA, J.; MATOS, E. Design participativo na comunidade brasileira de informática na educação: um mapeamento sistemático. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 2018, [S.l.]. Anais [...]. 2018. p. 828. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2018.828

ARAUJO, L. et al. Doctorbio: um estudo de caso sobre a utilização de recursos de realidade aumentada no ensino de ciências biológicas. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 23., 2017, [S.l.]. Anais [...]. 2017. p. 294–302. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2017.294

BOUCINHA, R. M.; TAROUCO, L. M. R. Avaliação de ambiente virtual de aprendizagem como uso do sus-system usability scale. RENOTE, Rio Grande do Sul, v. 11, n. 3, 2013. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.44479

CARDOSO, R. et al. Improving a software framework from an assistive technology application for itv. In: IBEROAMERICAN CONFERENCE ON APPLICATIONS AND USABILITY OF INTERACTIVE TV, 8., 2019, Rio de Janeiro. Anais [...]. 2019. p.31–49. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-56574-9_3

CARDOSO, R. et al. Doce labirinto: experiência de jogo utilizando interação baseada em movimentos da cabeça e recursos tangíveis. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL, 15., São Paulo. Anais [...]. 2016, p. 563–572, 2016.

DELAMUTA, B. H. et al. O uso de aplicativos para o ensino de Química: uma revisão sistemática de literatura. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 7, p. e145621, 2021. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v7.1456

HASSENZAHL, M. User experience(ux): towards an experiential perspective on product quality. In: CONFERENCE ON L’INTERACTION HOMME-MACHINE, 20., New York, 2008. Proceedings [...]. 2008, p. 11–15. DOI: https://doi.org/10.1145/1512714.1512717

HRON, M.; OBWEGESER, N. Scrum in practice: an overview of Scrum adaptations. In: HAWAII INTERNATIONAL CONFERENCE ON SYSTEM SCIENCES, 51., Hawaii, 2018. Proceedings [...]. 2018. DOI: https://doi.org/10.24251/HICSS.2018.679

LORENÇO, R. Uso de um aplicativo como recurso didático para o ensino de geometria molecular. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso. (Licenciatura em Química) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019.

MELO, M. S. de; SILVA, V. R.; GAIA, R. V. Tecnologias digitais: as complexidades do cenário pandêmico no PROEJA e na EJA durante o ensino remoto. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 8, n. jan./dez., p. e198522, 2022. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1985. Acesso em: 20 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1985

NG, A. W.; LO, H.; CHAN, A. Measuring the usability of safety signs: a use of system usability scale (sus). In: INTERNATIONAL MULTICONFERENCE OF ENGINEERS AND COMPUTER SCIENTISTS, 2., Hong Kong, 2011. Proceedings [...]. 2011, p. 1296–1301.

PALHANO, M.; OLIVEIRA, F. de; GROSSI, L. A realidade aumentada no ensino de sólidos geométricos. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION, 30., [S.l.], 2019. Anais [...]. 2019, p. 1012. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2019.1012

RITTA, Â. dos S.; PIOVESAN, S. D.; SIEDLER, M. da S. O uso da realidade virtual para ensino de astronomia: desenvolvimento e aplicação de um software para simulação de planetário. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 6, p. e096420, 2020. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/download/964/486/5290. Acesso em: 21 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v5i11.964

ROCHA, J. S.; VASCONCELOS, T. C. Dificuldades de aprendizagem no ensino de química: algumas reflexões. In: Encontro Nacional de Ensino de Química, 18., Florianópolis, 2016. Anais [...]. 2016.

SEBATA, C. E. Aprendendo a imaginar moléculas: uma proposta de ensino de geometria molecular. 2006. 165 f. Dissertação (Mestrado Profissionalizante em Ensino de Ciências) - Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

SILVA, S. P. da. Políticas de acesso à internet no brasil: indicadores, características e obstáculos. In: THEMOTEO, R. J. Internet e Sociedade, Rio de janeiro: Fundação Konrad Adenauer, 2015. p. 151–171.

SILVA, L. C. N.; SAMBUGARI, M. R. do N. Formação e prática do professor para o uso das mídias e tecnologias na alfabetização: uma revisão de literatura. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, p. e148120, 2020. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1481. Acesso em: 10 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1481

Published

2022-10-10

How to Cite

SIEDLER, M. da S.; CARDOSO, R. C. .; LACERDA, B. dos S. .; GOLDANI, B. de S. MoleculAR: an augmented reality-based application aimed at teaching chemical bonds. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 8, n. :, p. e200622, 2022. DOI: 10.31417/educitec.v8.2006. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2006. Acesso em: 21 may. 2024.