Music as a Didactic Resource in Integrated Teaching
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2248Keywords:
Professional and Technological Education, Music, SociologyAbstract
This research aimed to understand how music and its lyrics can be used as tools in the teaching-learning process of students in the first grade of the Integrated High School Technical Course in Computer Science at the Aracaju/IFS Campus in the subject of Sociology. Qualitative research, questionnaires, and semi-structured interviews were used to collect the data. As a result, an Educational Product was produced, which was applied and evaluated to show that music and its lyrics can and should be used as a pedagogical resource since they stimulate reflection and relate theory to the social context, acting as a motivating factor for study, as well as opening up pedagogical possibilities for working on cross-cutting themes or interdisciplinary practices, giving students a chance to reflect on their performance in the job market.
Downloads
Metrics
References
Associação Brasileira de Educação Musical. Proposições da ABEM para a BNCC. 2016. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/docs/Proposicoes_da_ABEM_para_a_BNCC.pdf. Acesso em: 30 de jul. 2022.
ARAUJO-JORGER, T. C. de.; BARROS, M. D. M de.; ZANELLA, P. G. A música pode ser uma estratégia para o ensino de ciências naturais? Analisando concepções de professores de educação básica. Revista Ensaio, v. 15, n. 01, p. 81-94, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/qVct7nwKmwBK6pBWjWV5thq/?lang=pt&format=pdf#:~:text=Em%20um%20estudo%20de%20Silva,em%20sala%20de%20aula%20despertou. Acesso em: 23 ago. 2021.
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. tradução: Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BODART, C. das N. Usos de canções no ensino de Sociologia. 1. ed. Maceió: Editora Café com Sociologia, 2021. v. 1. 169.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CIAVATTA, M. A. Formação Integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Trabalho Necessário, ano 3, n°3, 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/325954886_A_FORMACAO_INTEGRADA_A_ESCOLA_E_O_TRABALHO_COMO_LUGARES_DE_MEMORIA_E_DE_IDENTIDADE. Acesso em: 23 mai. 2022.
COMIM, A. A. G; MOURAD, L. A. P. O uso da música como um recurso pedagógico para o ensino de ciências sociais no ensino médio. Santa Maria, 2015. 23f. TCC (Graduação) – Universidade Federal de Santa Maria, Curso de Ciências Sociais. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/2620/andre_alvarez_grohe_comin_tcc2.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 19 mai 2023.
CORREIA, C. de S. V. SPESSATTO, M. B. No Ritmo da Música: Análise de uma Experiência com Estudantes do Ensino Médio em Aulas de Sociologia. Revista Prática Docente (RPD). ISSN: 2526-2149.Instituto Federal de Mato Grosso - Campus Confresa. Revista Prática Docente. v. 4, n. 2, p. 852-868, jul/dez 2019. Disponível em: file:///C:/Users/Usu%C3%A1rio/Downloads/NO_RITMO_DA_MUSICA_ANALISE_DE_UMA_EXPERIENCIA_COM_.pdf. Acesso em: 12 set. 2021.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. N. (org.). Ensino Médio Integrado: Concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
LINO, D. L. MÚSICA E EDUCAÇÃO: POÉTICAS DA ESCUTA. Reflexão E Ação. Revista de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado, Universidade de Santa Cruz do Sul – RS, v. 22 n. 1, janeiro – junho, 2014. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/issue/view/225. Acesso em: 15 jun. 2021.
OLIVEIRA, V. P. de. A influência do gosto musical no processo de construção da identidade na juventude. 2012. Disponível em: https://www.psicologia.pt/artigos/textos/a0661.pdf. Acesso em: 14 nov. 2021.
MOREIRA. M. A. Organizadores Prévios e Aprendizagem Significativa. Revista Chilena de Educación Científica, ISSN 0717-9618, Vol. 7, Nº. 2, 2008, pp. 23-30. Revisado em 2012. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/ORGANIZADORESport.pdf. Acesso em: 12 ago. 2022.
MOURA, D. H. Educação Básica e Educação Profissional e Tecnológica: Dualidade Histórica e perspectivas de integração. HOLOS, ano 23, v. 2, p. 4-30, 2007. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11. Acesso em: 27 ago. 2022.
NGHIEM, M. D. Música, inteligência e personalidade: o comportamento do homem em função da manipulação cerebral; tradução: Felipe Lesage. Campinas-SP. Vide Editora. 2018.
PACHECO, E. Fundamentos Político-Pedagógicos dos Institutos Federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. Natal: Ifrn, 2015. 67 p. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1018. Acesso em: 07 de julho 2021.
RAMOS, M. N. História e política da educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. (Coleção formação pedagógica; v. 5).
ROCQUE, L. Vanguarda em Pesquisa e Ensino em Ciência e Arte: Uma Experiência do Instituto Oswaldo Cruz. X Reunión de la Red de Popularización de la Ciencia y la Tecnología en América Latina y el Caribe (RED POP – UNESCO) y IV Taller “Ciencia, Comunicación y Sociedad” San José, Costa Rica, 9 al 11 de mayo, 2007. Disponível em https://www.cientec.or.cr/pop/2007/BR-LuciaRocque.pdf. Acesso em 25/10/2022.
SEKEFF, M. de L. Da música: Seus usos e recursos. 2ª. ed. unesp, 2007.
SILVA, E. L. da. MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4ª.ed. rev. atual. – Florianópolis: UFSC, 2005.
SOUZA, A. R. de.et al. O uso da música como instrumento didático de ensino. Revista Ensino de saúde e Biotecnologia da Amazônia. v. 2, n. esp. P. 100-105. Out. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/resbam/article/view/6610. Acesso em: 15 maio. 2021.
TENNROLLER, D. C.; CUNHA, M. M. Música e Educação: a música no processo ensino/aprendizagem. Revista Eventos Pedagógicos. v. 3, n. 3, p. 33-43, Ago. – Dez. 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/9759823/M%C3%9ASICA_E_EDUCA%C3%87%C3%83O_a_m%C3%BAsica_no_processo_ensino_aprendizagem. Acesso em: 25 out. 2021.
URBANETZ, S. T.; BASTOS, E. N. M. Paulo Freire e a Educação Profissional Técnica e Tecnológica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, e216602, p.1 - 14, 2021. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 23 out. 2021.
WISNIK. J. M. O som e o sentido: outra história das músicas. 3ª Ed. São Paulo. Companhia das Letras. 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2024-01-24
Published 2024-01-25