Proposal for vertebrate zoology teaching from parodies
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.240Keywords:
Animal kingdom, Music, Biology.Abstract
The teaching is very marked by traditional methodologies which end up causing the students indifference. Therefore, betting on differentiated methodologies that attract students attention can be a good solution, especially when it refers to biology teaching. The present work aims parodies use as an alternative resource for Vertebrate Zoology teaching. The study was carried out in a public school in Manaus with two classes in the 3rd year of high school, after some classes, students were asked to elaborate parodies about the studied topic. Through the parodies, we realized the rhythms predominance that currently the youngest ones like, which shows the methodology approach with students daily life. This contributed to the students' motivationand interest in the content studied, making learning effective
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Congresso Nacional. Lei Federal no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833.
CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em ciência às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência & educação, São Paulo, v. 10, n. 3, p. 363-381, 2004.
FERREIRA, Manuel Nunes. A música como recurso didático na aula de geografia. 2012. 51 f. Monografia (Bacharelado e Licenciatura em Geografia) - Universidade de Brasília, Distrito Federal, 2012.
FERREIRA, G. R. A. M.; LIMA, M. M. C. L.; JESUS, R. S. Paródias como estratégia no ensino de biologia com intermediação tecnológica. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 19., 2013, Salvador, Anais..., Salvador, ABED, 2013.
GOMES, R. R. A. et al. Venha cantar com a gente!: produção de paródias como estratégia didática no ensino e aprendizagem de biologia. Revista SBENBio, n. 7, p. 6556-65, out. 2014.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. EdUSP, 2004.
MACHADO, L. A. R. A paródia como objeto de aprendizagem. Porto Alegre, 2015.
MEDINA, L. S.; KLEIN, T. A. S. Análise dos conhecimentos prévios dos alunos do ensino fundamental sobre o tema “microorganismos”. In: SEMANA DA EDUCAÇÃO, 16., 2015, Londrina, Resumos..., Londrina, UFL, 2015. ISBN 978-85-7846-319-9.
MELO, T.; ASSIS, M. Paródia Musical Como Ferramenta na Educação Ambiental Escolar. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. PPGECM/UEPB. 2013. Disponível em: <http://www.editorarealize.com.br/revistas/eniduepb/trabalhos/Modalidade_6datahora_04_10_2013_11_40_57_idinscrito_641_f471c7534abf65bbf80b18bdfd226bf9.pdf>. Acesso em: 29 jan 2017.
OLIVEIRA, D. B. G. et al. O Ensino de Zoologia numa perspectiva evolutiva: análise de uma ação educativa desenvolvida com uma turma do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas, Resumos..., Campinas, ABRAPEC, 2011. ISBN: 978-85-99681-02-2.
OLIVEIRA, A.; APARECIDA, C.; SOUZA, G. M. R. Avaliação: conceitos em diferentes olhares, uma experiência vivenciada no curso de pedagogia. 2008.
POUGH, F. H.; JANIS, C. M.; HEISER, J. B. A vida dos vertebrados. 4. ed. São Paulo: Editora Atheneu, 2008. 684 p.
SILVA, E. S. P.; PEREIRA, I. B.; MELO, S. M. F. O uso da música no ensino de biologia: experiências com paródias. In: CONGRESSO DE INOVAÇÃO PEDAGÓGICA EM ARAPIRACA, 1., 2015, Arapiraca-AL, Anais..., Arapiraca-AL, UFAL, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2017-09-12
Published 2017-12-31