Proposal for vertebrate zoology teaching from parodies

Authors

  • Érica Freitas de Almeida Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Amazonas.
  • Elisângela Cavalcante de Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Amazonas.
  • Soraya Farias Aquino Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Amazonas.

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.240

Keywords:

Animal kingdom, Music, Biology.

Abstract

The teaching is very marked by traditional methodologies which end up causing the students indifference. Therefore, betting on differentiated methodologies that attract students attention can be a good solution, especially when it refers to biology teaching. The present work aims parodies use as an alternative resource for Vertebrate Zoology teaching. The study was carried out in a public school in Manaus with two classes in the 3rd year of high school, after some classes, students were asked to elaborate parodies about the studied topic. Through the parodies, we realized the rhythms predominance that currently the youngest ones like, which shows the methodology  approach with students daily life. This contributed to the students' motivationand interest in the content studied, making learning effective

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRASIL. Congresso Nacional. Lei Federal no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833.

CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em ciência às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência & educação, São Paulo, v. 10, n. 3, p. 363-381, 2004.

FERREIRA, Manuel Nunes. A música como recurso didático na aula de geografia. 2012. 51 f. Monografia (Bacharelado e Licenciatura em Geografia) - Universidade de Brasília, Distrito Federal, 2012.

FERREIRA, G. R. A. M.; LIMA, M. M. C. L.; JESUS, R. S. Paródias como estratégia no ensino de biologia com intermediação tecnológica. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 19., 2013, Salvador, Anais..., Salvador, ABED, 2013.

GOMES, R. R. A. et al. Venha cantar com a gente!: produção de paródias como estratégia didática no ensino e aprendizagem de biologia. Revista SBENBio, n. 7, p. 6556-65, out. 2014.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. EdUSP, 2004.

MACHADO, L. A. R. A paródia como objeto de aprendizagem. Porto Alegre, 2015.

MEDINA, L. S.; KLEIN, T. A. S. Análise dos conhecimentos prévios dos alunos do ensino fundamental sobre o tema “microorganismos”. In: SEMANA DA EDUCAÇÃO, 16., 2015, Londrina, Resumos..., Londrina, UFL, 2015. ISBN 978-85-7846-319-9.

MELO, T.; ASSIS, M. Paródia Musical Como Ferramenta na Educação Ambiental Escolar. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. PPGECM/UEPB. 2013. Disponível em: <http://www.editorarealize.com.br/revistas/eniduepb/trabalhos/Modalidade_6datahora_04_10_2013_11_40_57_idinscrito_641_f471c7534abf65bbf80b18bdfd226bf9.pdf>. Acesso em: 29 jan 2017.

OLIVEIRA, D. B. G. et al. O Ensino de Zoologia numa perspectiva evolutiva: análise de uma ação educativa desenvolvida com uma turma do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas, Resumos..., Campinas, ABRAPEC, 2011. ISBN: 978-85-99681-02-2.

OLIVEIRA, A.; APARECIDA, C.; SOUZA, G. M. R. Avaliação: conceitos em diferentes olhares, uma experiência vivenciada no curso de pedagogia. 2008.

POUGH, F. H.; JANIS, C. M.; HEISER, J. B. A vida dos vertebrados. 4. ed. São Paulo: Editora Atheneu, 2008. 684 p.

SILVA, E. S. P.; PEREIRA, I. B.; MELO, S. M. F. O uso da música no ensino de biologia: experiências com paródias. In: CONGRESSO DE INOVAÇÃO PEDAGÓGICA EM ARAPIRACA, 1., 2015, Arapiraca-AL, Anais..., Arapiraca-AL, UFAL, 2015.

Published

2017-12-31

How to Cite

ALMEIDA, Érica F. de; OLIVEIRA, E. C. de; AQUINO, S. F. Proposal for vertebrate zoology teaching from parodies. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 3, n. 06, 2017. DOI: 10.31417/educitec.v3i06.240. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/240. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2017-02-15
Accepted 2017-09-12
Published 2017-12-31