Behind photographs and images: reflections on the use of technologies in light of the implications of the hidden curriculum

Authors

  • Bruno Sérgio de Andrade Universidade Federal de Itajubá
  • Amanda Larissa de Almeida Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Eliane Matesco Cristovão Universidade Federal de Itajubá

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.521

Keywords:

Ensino de matemática, Tecnologia educacional, Software educativo, Visualização, Matemática aplicada, Currículo implícito

Abstract

For many reasons, during the scholar period many students lose their critical sense and their questioning power, accepting everything that is presented to them. It wouldn't be different about the contentsdeveloped in math classes. The students aren't motivated to ask the presence and the importance of math in their lives, seeing it as a set of rules and techniques to operate. Considering this problem, in a Math's subproject from PIBID, an intervention based on usage of apps developedfrom WolframMathematica software, was proposed; wich enables the conversion and treatment of images in matrices and vice versa. The didactic sequence elaborated for this, sought to encourage the students to realize that math can be present in daily activities, such as, the simple act of photographing objects or people through the cell phone, besides enable the dynamic visualization of the concepts involved in this act. Based on the implications of the hidden curriculum(or implicitcurriculum) for the human development of students, on this article, from episodes happened during the intervention, the potentiality of the activities was analyzed. Previously, can be affirmed that there are indications that besides facilitating the visualization of the relation between images and matrices, the intervention also made possible changes in the the hidden curriculum transmitted to the students, contribuing to develop a critical sense, independence and the capability to socialize

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bruno Sérgio de Andrade, Universidade Federal de Itajubá

Graduando em Matemática Licenciatura na Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), bolsista PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) e integrante do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Práticas Educativas (GPEMPE).

Amanda Larissa de Almeida, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Mestranda em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), IGCE, Campus de Rio Claro/SP. Professora de Matemática do Estado de Minas Gerais. Possui graduação em Matemática Licenciatura pela Universidade Federal de Itajubá (2016) no qual participou de atividades como o Pibid, Iniciação Cientifica e Projeto de Extensão. Seu interesse de pesquisa está relacionado a Formação de Professores de Matemática e mais especificamente às disciplinas de conteúdo matemáticos da Licenciatura. 

References

BARBOSA, S. M. Tecnologias da informação e comunicação, função composta e regra da cadeia. 2009. 199 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2009.

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G.. Informática e Educação Matemática - 3. ed.– Belo Horizonte: Autêntica, 2003. (Coleção Tendências em Educação Matemática, 2)

BRASIL. Pibid – Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid>. Acesso em: 20 ago. 2018.

FERNANDES, R. J. G.; SANTOS JUNIOR, G.; Modelagem matemática: um recurso pedagógico para o ensino de matemática. Revista Práxis, v. 4, n. 8, p. 21-29. Agosto. 2013. Disponível em: <http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/571>. Acesso em: 20 out. 2018.

GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Feevale, 2003. Disponível em: <http://www.feevale.br/Comum/midias/93aeebed-9c8b-4b56-8341-22ac5cd3b501/Boniteza%20de%20um%20Sonho.pdf>. Acesso em: 20 outubro 2018.

GARNICA, A. V. M. História Oral e educação Matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SÃO PAULO. Caderno do professor: ensino médio, 2ºano. São Paulo: SEE/SP, v.2, 2009.

SILVA, E. O; MOREIRA, M; GRANDO, N. I. O contrato didático e o currículo oculto: um duplo olhar sobre o fazer pedagógico. Zetetiké, Campinas–SP, v. 4, n. 6, p. 9-23, 1996.

SOUZA, J. R. D. Novo olhar Matemática. 1. ed. São Paulo: FTD, v.2. 2010.

VALENTE, J. A. Diferentes usos do computador na Educação, In: VALENTE, J. A. (Org), Computadores e conhecimento, repensando a Educação. UNICAMP-NIED, 1993.

Published

2018-11-14

How to Cite

ANDRADE, B. S. de; DE ALMEIDA, A. L.; CRISTOVÃO, E. M. Behind photographs and images: reflections on the use of technologies in light of the implications of the hidden curriculum. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 4, n. 08, 2018. DOI: 10.31417/educitec.v4i08.521. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/521. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Ed. Especial 2018: Processos e Recursos para o Ensino em um Contexto Tecnológico
Received 2018-08-25
Accepted 2018-10-25
Published 2018-11-14