Technological evidence and practices in the complex and multi-referential daily life of public schools
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2262Keywords:
digital technologies, cyberculture, quotidianAbstract
This article aims to understand the presence and influence of technologies in everyday school life, as well as the view of the educators surveyed in relation to their use based on everyday practices and theoretical foundations related to digital technologies. The methodology employed was based on the theoretical-methodological perspectives of everyday research and the principles of exploratory research using open-ended interviews as a device. The study sample included four elementary school teachers from a public school located on the outskirts of Vitória da Conquista, Bahia. The results of the study show that the main difficulties in using digital technologies in education are based on two fundamental pillars: inadequate teacher training and precarious infrastructure. In addition, the influence of the consequences of the covid-19 pandemic on teachers' perceptions and their educational practices is notable, highlighting the challenges faced. In addition, the study points to the need for an innovative approach, which differs from what is usually proposed for contemporary education, often focusing excessively on creating products and stimulating consumption, to the detriment of the real needs of public schools.
Downloads
Metrics
References
ALVES, N. Decifrando o pergaminho – os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B.; ALVES, N. Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. 3. Ed. Petrópolis: DPetAlii, 2008. p. 15-38
ALVES, N. Escola e cultura contemporânea - novas práticas, novas subjetividades, novos saberes em torno de artefatos culturais. In: SOMMER, L. H.; BUJES, M. I. E. (orgs.). Educação e cultura contemporânea: articulações, provocações e transgressões em novas paisagens. 1 ed. Canoas: ULBRA, 2006, v. 1, p. 163-175.
BARBOSA, J. G.; RIBEIRO, M. R. F. Abordagem multirreferencial e formação autoral. Revista Observatório, v. 5, n. 1, p. 38-73, 14 jan. 2019. Disponível em: https://betas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462 Acessado em: 26 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p38
BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 68-80, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/download/18027/16976/56348 . Acessado em: 24 out. 2021.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1
CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano – Vol. 1: as artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
COULON, A. Etnometodologia. Petrópolis: Vozes, 1995.
FERRAÇO, C. E. Ensaio de uma metodologia efêmera: ou sobre as várias maneiras de se sentir e inventar o cotidiano escolar. In: OLIVEIRA, I. B.; ALVES, N. Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. 3 ed. Petrópolis: DPetAlii, 2008. p. 101-117
FERRAÇO, C. E. Pesquisa com o cotidiano. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 98, p. 73-95, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000100005
MOURA, K. M. P. Narrativas digitais na formação de professores: revisão de literatura. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 9, e202923, 2023. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2029. Acessado em: 02 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v9.2029
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação: Formação de professores e profissão docente. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
OLIVEIRA, E. S.; GUSMÃO, R.; BARRETO, D. A. B. Práticas dialógicas e humanizadoras no ensino remoto: uma experiência com a produção textual. Fólio - Revista De Letras, 2022, 14(1). Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/10716/7015. Acessado em: 19 fev 2023. DOI: https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10716
PRETTO, N. L; BONILLA, M. H. S; SENA, I. P. F. S. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do Autor, 2020.
SANTOS, E. Cibercultura e Pesquisa-Formação na Prática Docente. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia. Salvador. 2005.
SANTOS, E. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. Anais do Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2009, p. 5.658-5.671
SOUZA, J. S. de; BONILLA, M. H. S. A cultura digital na formação de professores. Revista Tempos e Espaços em Educação. v. 14, p. 23-34, set./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.3447
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2024-02-16
Published 2024-02-16