The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2263

Keywords:

metacognition, metacognitive experience, emergency remote learning

Abstract

This article presents the results of a survey that investigated the perceptions declared by Science teachers regarding their metacognitive teaching learning processes, experienced in Emergency Remote Teaching (ERE) during the Covid-19 pandemic, through the application of a questionnaire which was answered by 21 teachers from state schools in Paraná. The responses were organized and interpreted, according to Discursive Textual Analysis (ATD) procedures. For the analytical direction, the following categories were assumed a priori: contexts; subjects; feelings; memory judgments; estimates; specificities of the task. They make up the metacognitive experience present in the diagram entitled ‘Instrument for mapping metacognitive experience’. From the excerpts recorded by the interviewees, evidence of metacognitive experience was found, related to the categories: Feelings; Contexts; Estimates; Subjects; Task specifics; there are no statements of Judgments from memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRABO, B. C. F.; LAPRANO, M. G. G. Competências do enfermeiro para o cuidado paliativo em cardiologia. Revista de Enfermagem, Recife, v. 12, n. 9, p. 2341-2348, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/234942. Acesso em: 10 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i9a234942p2341-2348-2018

BRABO, J. C.; CONTENTE, I. C R. P. Habilidades Metacognitivas em Tarefas de Composição de Infográficos em Cursos de Formação Inicial de Professores. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 22, e39217, p. 1-26, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/39217. Acesso em: 08 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u12951320

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 17 abr. 2023.

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília: MEC/SEB, 2020. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/portaria/prt/portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em: 20 dez. 2023.

CORRÊA, N. N. G. et al. Entendendo a metacognição e sua influência conativa para a aprendizagem. In: CORRÊA, H. E. R.; FIORUCCI, R.; PAIXÃO, S. V. Educação (integral) para o século XXI: cognição, aprendizagem e diversidades. Bauru: Gradus Editora, 2021. p. 119-140.

CORRÊA, N. N. G. et al. Estudo exploratório sobre o uso da palavra metacognição em artigos publicados em periódicos brasileiros do ensino de ciências e matemática de 2007 a 2017. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 37, p. 6-26, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2020v37n1p6. Acesso em: 10 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p6

CORRÊA, N. N. G.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M. Metacognição e as relações com o saber. Ciências & Educação, Bauru, v. 24, p. 517-534, 2018a. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320180020016

CORRÊA, N. N. G.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M. Perfil metacognitivo (Parte II): aplicação de instrumento de análise. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 230-244, 2018b. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n1p230

CORRÊA, N. N. G. Mapeamento da percepção do sistema metacognitivo na aprendizagem em Física: um estudo dos relatos de estudantes do Ensino Médio. 2021. 191f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, 2021.

EFKLIDES, A. Metacognition: Defining its facets and levels of functioning in relation to selfregulation and co-regulation. European Psychologist, [S. l.], v. 13, p. 277-287, 2008. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2008-15725-005. Acesso em: 01 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.1027/1016-9040.13.4.277

FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive – developmental inquiry. American psychologist, [S. l.], v. 34, n. 10, p. 906, 1979. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.34.10.906

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Tradução Joice Elias Costa. Porto Alegre: ArtMed, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LIMA, T. S. S. Metacognição e emoções no ensino remoto emergencial. 2021. 94f. Dissertação. (Mestrado em Cognição, Tecnologias e Instituições) – Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Rio Grande do Norte, 2021.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

PARANÁ. Decreto nº 4.258, 17 de março de 2020. Curitiba: Secretaria da Educação e do Esporte, 2020. Disponível em: https://www.nre.seed.pr.gov.br/modules/qas/uploads/5620/resolucao_891.pdf Acesso em: 15 dez. 2022.

PASSOS, M. M. et al. Domínios da metacognição: quais percepções os estudantes têm sobre eles? Caminhos da Educação Matemática em Revista, São Cristóvão, v. 12, p. 19-34, 2022. Disponível em: https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/1397. Acesso em: 01 dez. 2023.

PORTILHO, E. M. L. Como se aprende? Estratégias, estilo e metacognição. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora. 2011.

ROSA, C. T. W. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. 2011. 324f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

ROSA, C. T. W. Metacognição no Ensino de Física da concepção à aplicação. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2014.

SANTOS, L. R. et al. O Ensino Remoto Emergencial na perspectiva da metacognição: análise da percepção de alunos de um Curso Técnico em Enfermagem. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, 2021.

ZOHAR, A. Teachers’ metacognitive knowledge and the instruction of higher order thinking. Teaching and Teacher Education, [S. l.], v. 15, n. 4, p. 413-429, 1999. DOI: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(98)00063-8

ZOHAR, A.; DORI, Y. J. (ed.). Metacognition in science education: trends in current research. Dordrecht: Springer, 2012. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-2132-6

Published

2024-03-20

How to Cite

RAMOS, E. S. M. .; SIQUEIRA , G. C. de; CORRÊA, N. N. G.; PASSOS , M. M. . The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 10, n. jan./dez., p. e226324, 2024. DOI: 10.31417/educitec.v10.2263. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2263. Acesso em: 14 may. 2024.