The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2263Keywords:
metacognition, metacognitive experience, emergency remote learningAbstract
This article presents the results of a survey that investigated the perceptions declared by Science teachers regarding their metacognitive teaching learning processes, experienced in Emergency Remote Teaching (ERE) during the Covid-19 pandemic, through the application of a questionnaire which was answered by 21 teachers from state schools in Paraná. The responses were organized and interpreted, according to Discursive Textual Analysis (ATD) procedures. For the analytical direction, the following categories were assumed a priori: contexts; subjects; feelings; memory judgments; estimates; specificities of the task. They make up the metacognitive experience present in the diagram entitled ‘Instrument for mapping metacognitive experience’. From the excerpts recorded by the interviewees, evidence of metacognitive experience was found, related to the categories: Feelings; Contexts; Estimates; Subjects; Task specifics; there are no statements of Judgments from memory.
Downloads
Metrics
References
BRABO, B. C. F.; LAPRANO, M. G. G. Competências do enfermeiro para o cuidado paliativo em cardiologia. Revista de Enfermagem, Recife, v. 12, n. 9, p. 2341-2348, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/234942. Acesso em: 10 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i9a234942p2341-2348-2018
BRABO, J. C.; CONTENTE, I. C R. P. Habilidades Metacognitivas em Tarefas de Composição de Infográficos em Cursos de Formação Inicial de Professores. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 22, e39217, p. 1-26, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/39217. Acesso em: 08 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u12951320
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 17 abr. 2023.
BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília: MEC/SEB, 2020. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/portaria/prt/portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em: 20 dez. 2023.
CORRÊA, N. N. G. et al. Entendendo a metacognição e sua influência conativa para a aprendizagem. In: CORRÊA, H. E. R.; FIORUCCI, R.; PAIXÃO, S. V. Educação (integral) para o século XXI: cognição, aprendizagem e diversidades. Bauru: Gradus Editora, 2021. p. 119-140.
CORRÊA, N. N. G. et al. Estudo exploratório sobre o uso da palavra metacognição em artigos publicados em periódicos brasileiros do ensino de ciências e matemática de 2007 a 2017. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 37, p. 6-26, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2020v37n1p6. Acesso em: 10 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p6
CORRÊA, N. N. G.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M. Metacognição e as relações com o saber. Ciências & Educação, Bauru, v. 24, p. 517-534, 2018a. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320180020016
CORRÊA, N. N. G.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M. Perfil metacognitivo (Parte II): aplicação de instrumento de análise. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 230-244, 2018b. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n1p230
CORRÊA, N. N. G. Mapeamento da percepção do sistema metacognitivo na aprendizagem em Física: um estudo dos relatos de estudantes do Ensino Médio. 2021. 191f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, 2021.
EFKLIDES, A. Metacognition: Defining its facets and levels of functioning in relation to selfregulation and co-regulation. European Psychologist, [S. l.], v. 13, p. 277-287, 2008. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2008-15725-005. Acesso em: 01 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.1027/1016-9040.13.4.277
FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive – developmental inquiry. American psychologist, [S. l.], v. 34, n. 10, p. 906, 1979. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.34.10.906
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Tradução Joice Elias Costa. Porto Alegre: ArtMed, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LIMA, T. S. S. Metacognição e emoções no ensino remoto emergencial. 2021. 94f. Dissertação. (Mestrado em Cognição, Tecnologias e Instituições) – Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Rio Grande do Norte, 2021.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.
PARANÁ. Decreto nº 4.258, 17 de março de 2020. Curitiba: Secretaria da Educação e do Esporte, 2020. Disponível em: https://www.nre.seed.pr.gov.br/modules/qas/uploads/5620/resolucao_891.pdf Acesso em: 15 dez. 2022.
PASSOS, M. M. et al. Domínios da metacognição: quais percepções os estudantes têm sobre eles? Caminhos da Educação Matemática em Revista, São Cristóvão, v. 12, p. 19-34, 2022. Disponível em: https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/1397. Acesso em: 01 dez. 2023.
PORTILHO, E. M. L. Como se aprende? Estratégias, estilo e metacognição. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora. 2011.
ROSA, C. T. W. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. 2011. 324f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.
ROSA, C. T. W. Metacognição no Ensino de Física da concepção à aplicação. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2014.
SANTOS, L. R. et al. O Ensino Remoto Emergencial na perspectiva da metacognição: análise da percepção de alunos de um Curso Técnico em Enfermagem. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, 2021.
ZOHAR, A. Teachers’ metacognitive knowledge and the instruction of higher order thinking. Teaching and Teacher Education, [S. l.], v. 15, n. 4, p. 413-429, 1999. DOI: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(98)00063-8
ZOHAR, A.; DORI, Y. J. (ed.). Metacognition in science education: trends in current research. Dordrecht: Springer, 2012. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-2132-6
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.