Elaboration and dissemination of educational products in the Professional Master’s Degree in Professional and Technological Education
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2314Keywords:
educational products, professional master's degree, professional and technological educationAbstract
In this article, presents the first results of research on educational products prepared by graduates and teachers of the Postgraduate Program in Professional and Technological Education (ProfEPT) in 4 four Federal Institutes (IFSC, IF Sul-Rio-Grandense, IFPR and IFRN), from 2019 to 2022. The high number of graduates from this Program at the time of the research (1,179) led us to choose the 4 four associated institutions that had with the highest number of graduates during the research period, corresponding to 22.2% of the total. Considering that ProfEPT's educational products must be aimed at teaching in basic education institutions, especially those of Professional and Technological Education (EPT), the objective of the investigation was to understand the types of products created by graduates of this mMaster's degree and to find out whether this material teaching is reaching the target audience for which they are intended. Two databases were consulted: the ProfEPT Observatory, which contains the numbers of graduates and products, and the eduCAPES portal, which contains includes the number of views and downloads of these products. Of the 264 educational products examined, those of the “manual/guide/support text” and “book” types predominated. Regarding the number of downloads, those of the types “didactic sequence”, and “manual/guide/support text” stand out. Based on such results, it is considered that the aforementioned this Professional Master's Degree has contributed to the dissemination of disseminating knowledge and pedagogical practices about EPT, requiring, however, the expansion of the variety of products.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria CAPES nº 122, de 05 de agosto de 2021. Consolida os parâmetros e os procedimentos gerais de Avaliação Quadrienal de Permanência de pós-graduação stricto sensu no Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2021. Disponível em: http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic=6742#anchor. Acesso em: 19 fev. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 7.566, de 23 de setembro de 1909. Rio de Janeiro, DF, 1909. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec-programas-e-acoes/expansao-da-rede-federal. Acesso em: 19 fev. 2024.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 20 fev. 2024.
CAIRES, V. G.; OLIVEIRA, M. A. M. Educação profissional no Brasil: da colônia ao PNE 2014-2024. Petrópolis: Vozes, 2016.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Documento da Área de Ensino. Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ENSINO.pdf. Acesso em: 19 fev. 2024.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Portal eduCAPES. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/simple-search. Acesso em: 26. mar. 2023.
CUNHA, L. A. O ensino de ofícios nos primórdios da industrialização. 2. ed. São Paulo: Editora UNESP, Brasília, DF: FLASCO, 2005. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539303014
FRANCO, F. S. L. C; PEREIRA, J.L.A. A evolução da pós-graduação na Rede Federal. In: SOUZA, R. R de (org.). Pesquisa, pós-graduação e inovação na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Goiânia: IFG, 2017.p.103-128.
FREITAS, R. C. O.; SOUZA, R. R. Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica: uma construção em rede. In: SOUZA, R. R. (org.). Pesquisa, pós-graduação e inovação na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Goiânia: IFG. p. 157-178, 2017.
FREITAS, R. C. O. et al. O Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional: considerações preliminares. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 74-89, 2019. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/359. Acesso em: 19 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.36524/ept.v1i1.359
FREITAS, R.; ALTOÉ, R. O protagonismo dos Produtos/Processos Educacionais em Dissertações de Mestrados Profissionais da Área de Ensino. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 68-93, 2023. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/2076. Acesso em: 19 fev. 2024.
MANFREDI, S. M. Educação profissional no Brasil: atores e cenários ao longo da história. Jundiaí, Paco Editorial, 2016.
OBSERVATÓRIO PROFEPT. Observatório ProfEPT. Disponível em: https://obsprofept.midi.upt.iftm.edu.br. Acesso em: 26. mar. 2023.
PASQUALLI, R.; VIEIRA, J. A.; CASTAMAN, A. S. Produtos educacionais na formação do mestre em educação profissional e tecnológica. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 4, n. 07, 2018. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/302. Acesso em: 19 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.302
PINHEIRO, F. F. P. S.; AIRES, J. P. Um levantamento de produtos técnicos e tecnológicos desenvolvidos na pós-graduação. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 8, p. e196722, 2022. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1967. Acesso em: 4 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1967
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA. Edital nº 01/2021. Processo Seletivo do Curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional. Vitória, 2021. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/images/stories/ProfEPT/Turma2022/2021_Edital_ENA_VersaoFinalFinal.pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA. Regulamento geral. Vitória, 2023. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/regulamentoprofept/16478-regulamento2023. Acesso em: 20 fev. 2024.
QUELUZ, G. L. Concepções de ensino técnico na República Velha. Curitiba: CEFET, 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.