Mathematical functions are like juice machines
a structural analysis of this analogy for teaching mathematics
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2259Keywords:
analogies, mathematics teaching, mathematical functionsAbstract
This qualitative research presents an analysis of the "function is like a juicing machine" analogy developed for teaching functions. The analysis used the structural mapping of analogies and models proposed by Ferry, in which it was possible to establish correspondences that made it possible to highlight the potential of its use in the classroom. The analogy in question provides useful resources for working with the concept of function in mathematics teaching, as well as pointing out other concepts such as domain and contradomain which are useful for student learning.
Downloads
Metrics
References
BARBOSA, W. V. Análise da sistematicidade de analogias em contextos de ensino e de pesquisa na educação em ciências. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.
BARBOSA, W. V.; FERRY, A. S. Concepção de um software para mapeamento estrutural de analogias empregadas no ensino de ciências. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 4, n. 08, p. 224-243, nov. 2018. Edição Especial. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/580. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.580
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 25 jun. 2023.
DANTE, L. R. Matemática: contexto e aplicações. 1. ed. São Paulo: Ática, 2011.
FALKEHAINER, B.; FORBUS, K. D.; GENTNER, D. The structure-mapping engine: algorithm and examples. Artificial Intelligence, [S. l.], v. 41, p. 1-63, 1989. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0004370289900775. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/0004-3702(89)90077-5
FERRY, A. S. Análise estrutural e multimodal de analogias em uma sala de aula de química. 2016. 170 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-AR8GMT. Acesso em: 23 jul. 2023.
FERRY, A. S. Pesquisas sobre analogias no contexto da educação em ciências à luz da teoria do mapeamento estrutural (Structure-mappning Theory). São Paulo: Livraria da Física, 2018.
FERRY, A. S.; PAULA, H. F. Mapeamento estrutural de analogias e outras comparações em uma sala de aula de Química. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindoia. Anais [...]. Águas de Lindoia, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/WFQ6mz3sKvQnDKQzSSkHPWv/?lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2023.
FERRY, A. S.; PAULA, H. F. Mapeamento estrutural de analogias enunciadas em uma aula sobre cinética química. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 1, p. 29 - 50, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/WFQ6mz3sKvQnDKQzSSkHPWv/?lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170010003
GENTNER, D. Structure-mapping: a theoretical framework for analogy. Cognitive Science, Palo Alto, v. 7, n. 1, p. 155-170, 1983. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0364021383800093. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/S0364-0213(83)80009-3
GENTNER, D.; BOWDLE, B. Metaphor as structure-mapping. In: GIBBS, R. (ed.). The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought. New York: Cambridge University Press, 2008. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2008-10315-007. Acesso em: 06 jul. 2023.
GENTNER, D.; MARKMAN, A. B. Structure mapping in analogy and similarity. American Psychologist, USA, v. 52, n. 1, p. 45 - 56, jan 1997. Disponível em: https://groups.psych.northwestern.edu/gentner/papers/GentnerMarkman97.pdf. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.52.1.45
GENTNER, D.; TOUPIN, C. Systematicity and surface similarity in the development of analogy. Cognitive Science, [S. l.], v. 10, p. 277–300, 1986. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0364021386800192. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/S0364-0213(86)80019-2
HOLYOAK, K. J.; GENTNER, D.; KIKINOV, B. N. Introduction: the place of analogy in cognition. In: GENTNER, D.; HOLYOAK, K. J.; KOKINOV, B. N. (ed.). The analogical mind: perspectives from cognitive science. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology Press, 2001. Disponível em: https://groups.psych.northwestern.edu/gentner/papers/HolyoakGentnerKokinov01.pdf. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/1251.003.0003
HOLYOAK, K. J.; THAGARD, P. Analogical mapping by constraint satisfaction. Cognitive Science, [S. l.], v. 13, p. 295 - 355, 1989. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0364021389900165. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1207/s15516709cog1303_1
NAGEM, R. L.; OLIVEIRA, E. F. Analogias e metáforas em livros didáticos de matemática. Educ. Tecnol., Belo Horizonte, v. 9, n. 2, p. 17-22, jul./dez. 2004. Disponível em: http://www.sbem.com.br/files/viii/pdf/02/PO53675045668.pdf. Acesso em: 23 jul. 2023.
NAGEM, R.; CARVALHAES, D.; DIAS, J. Uma Proposta de Metodologia de Ensino com Analogias. Revista Portuguesa de Educação, Portugal, v. 14, n. 1, p. 197-213, 2001. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37414109. Acesso em: 23 jul. 2023.
OLIVEIRA, J. D.; MADRUGA, Z. E. F. Modelagem matemática, cálculo diferencial e integral e banco de dados: um estudo sobre pesquisas brasileiras. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 04, n. 08, p. 120-142, nov. 2018. Edição especial. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/496. Acesso em: 15 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.496
PATERLINI, C. R.; SALVADOR, J. A. Analogias no Ensino de Matemática. In: CONGRESSO NACIONAL DE MATEMÁTICA APLICADA E COMPUTACIONAL, 38., São José dos Campos. Anais […]. São José dos Campos, v. 6, n. 1, 2018. Disponível em: https://proceedings.sbmac.org.br/sbmac/article/download/1980/1998. Acesso em: 15 jun. 2023.
SANTIAGO, P. V. S.; SOUSA, R. T.; ALVES, F. R. V. O ensino de funções do 1º grau por meio da gamificação com o Escape Factory. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 8, e178822, 2022. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1788. Acesso em: 15 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1788
SILVA, J. M.; JARDIM, D. F.; CARIUS, A. C. O Ensino e a Aprendizagem de Conceitos de Cálculo Usando Modelos Matemáticos e Ferramentas Tecnológicas. Revista de Ensino de Engenharia, Minas Gerais, v. 35, p. 70-79, 2016. Disponível em: http://revista.educacao.ws/revista/index.php/abenge/article/view/518. Acesso em: 15 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.15552/2236-0158/abenge.v35n2p70-79
STEWART, J. Cálculo, volume I. 7. ed. tradução: EZ2 Translate. São Paulo: Cegage Learning, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.