Mathematical functions are like juice machines

a structural analysis of this analogy for teaching mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2259

Keywords:

analogies, mathematics teaching, mathematical functions

Abstract

This qualitative research presents an analysis of the "function is like a juicing machine" analogy developed for teaching functions. The analysis used the structural mapping of analogies and models proposed by Ferry, in which it was possible to establish correspondences that made it possible to highlight the potential of its use in the classroom. The analogy in question provides useful resources for working with the concept of function in mathematics teaching, as well as pointing out other concepts such as domain and contradomain which are useful for student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Wilbert Viana Barbosa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - IFMS

Mestre em Educação Tecnológica no programa de Mestrado em Educação Tecnológica do CEFET-MG (2019). Especialista em Gestão Estratégia - Comunicação, Marketing e Recursos Humanos (2014) e Bacharel em Sistemas de Informação pelo Instituto Doctum de Educação e Tecnologia (2011). Professor do Curso de Sistemas de Informação do UniDOCTUM. Membro Representante Docente da Comissão Própria de Avaliação (CPA) do Centro Universitário Doctum de Teófilo Otoni-MG e Coordenador do Comitê de Ética em Pesquisa (CEP/CONEP) das Faculdades Unificadas de Teófilo Otoni - CEP-FUTO.

References

BARBOSA, W. V. Análise da sistematicidade de analogias em contextos de ensino e de pesquisa na educação em ciências. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

BARBOSA, W. V.; FERRY, A. S. Concepção de um software para mapeamento estrutural de analogias empregadas no ensino de ciências. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 4, n. 08, p. 224-243, nov. 2018. Edição Especial. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/580. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.580

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 25 jun. 2023.

DANTE, L. R. Matemática: contexto e aplicações. 1. ed. São Paulo: Ática, 2011.

FALKEHAINER, B.; FORBUS, K. D.; GENTNER, D. The structure-mapping engine: algorithm and examples. Artificial Intelligence, [S. l.], v. 41, p. 1-63, 1989. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0004370289900775. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/0004-3702(89)90077-5

FERRY, A. S. Análise estrutural e multimodal de analogias em uma sala de aula de química. 2016. 170 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-AR8GMT. Acesso em: 23 jul. 2023.

FERRY, A. S. Pesquisas sobre analogias no contexto da educação em ciências à luz da teoria do mapeamento estrutural (Structure-mappning Theory). São Paulo: Livraria da Física, 2018.

FERRY, A. S.; PAULA, H. F. Mapeamento estrutural de analogias e outras comparações em uma sala de aula de Química. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindoia. Anais [...]. Águas de Lindoia, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/WFQ6mz3sKvQnDKQzSSkHPWv/?lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2023.

FERRY, A. S.; PAULA, H. F. Mapeamento estrutural de analogias enunciadas em uma aula sobre cinética química. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 1, p. 29 - 50, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/WFQ6mz3sKvQnDKQzSSkHPWv/?lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170010003

GENTNER, D. Structure-mapping: a theoretical framework for analogy. Cognitive Science, Palo Alto, v. 7, n. 1, p. 155-170, 1983. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0364021383800093. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/S0364-0213(83)80009-3

GENTNER, D.; BOWDLE, B. Metaphor as structure-mapping. In: GIBBS, R. (ed.). The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought. New York: Cambridge University Press, 2008. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2008-10315-007. Acesso em: 06 jul. 2023.

GENTNER, D.; MARKMAN, A. B. Structure mapping in analogy and similarity. American Psychologist, USA, v. 52, n. 1, p. 45 - 56, jan 1997. Disponível em: https://groups.psych.northwestern.edu/gentner/papers/GentnerMarkman97.pdf. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.52.1.45

GENTNER, D.; TOUPIN, C. Systematicity and surface similarity in the development of analogy. Cognitive Science, [S. l.], v. 10, p. 277–300, 1986. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0364021386800192. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/S0364-0213(86)80019-2

HOLYOAK, K. J.; GENTNER, D.; KIKINOV, B. N. Introduction: the place of analogy in cognition. In: GENTNER, D.; HOLYOAK, K. J.; KOKINOV, B. N. (ed.). The analogical mind: perspectives from cognitive science. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology Press, 2001. Disponível em: https://groups.psych.northwestern.edu/gentner/papers/HolyoakGentnerKokinov01.pdf. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/1251.003.0003

HOLYOAK, K. J.; THAGARD, P. Analogical mapping by constraint satisfaction. Cognitive Science, [S. l.], v. 13, p. 295 - 355, 1989. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0364021389900165. Acesso em: 06 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1207/s15516709cog1303_1

NAGEM, R. L.; OLIVEIRA, E. F. Analogias e metáforas em livros didáticos de matemática. Educ. Tecnol., Belo Horizonte, v. 9, n. 2, p. 17-22, jul./dez. 2004. Disponível em: http://www.sbem.com.br/files/viii/pdf/02/PO53675045668.pdf. Acesso em: 23 jul. 2023.

NAGEM, R.; CARVALHAES, D.; DIAS, J. Uma Proposta de Metodologia de Ensino com Analogias. Revista Portuguesa de Educação, Portugal, v. 14, n. 1, p. 197-213, 2001. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37414109. Acesso em: 23 jul. 2023.

OLIVEIRA, J. D.; MADRUGA, Z. E. F. Modelagem matemática, cálculo diferencial e integral e banco de dados: um estudo sobre pesquisas brasileiras. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 04, n. 08, p. 120-142, nov. 2018. Edição especial. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/496. Acesso em: 15 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.496

PATERLINI, C. R.; SALVADOR, J. A. Analogias no Ensino de Matemática. In: CONGRESSO NACIONAL DE MATEMÁTICA APLICADA E COMPUTACIONAL, 38., São José dos Campos. Anais […]. São José dos Campos, v. 6, n. 1, 2018. Disponível em: https://proceedings.sbmac.org.br/sbmac/article/download/1980/1998. Acesso em: 15 jun. 2023.

SANTIAGO, P. V. S.; SOUSA, R. T.; ALVES, F. R. V. O ensino de funções do 1º grau por meio da gamificação com o Escape Factory. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 8, e178822, 2022. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1788. Acesso em: 15 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1788

SILVA, J. M.; JARDIM, D. F.; CARIUS, A. C. O Ensino e a Aprendizagem de Conceitos de Cálculo Usando Modelos Matemáticos e Ferramentas Tecnológicas. Revista de Ensino de Engenharia, Minas Gerais, v. 35, p. 70-79, 2016. Disponível em: http://revista.educacao.ws/revista/index.php/abenge/article/view/518. Acesso em: 15 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.15552/2236-0158/abenge.v35n2p70-79

STEWART, J. Cálculo, volume I. 7. ed. tradução: EZ2 Translate. São Paulo: Cegage Learning, 2013.

Published

2024-02-23

How to Cite

VIANA BARBOSA, W. V. Mathematical functions are like juice machines: a structural analysis of this analogy for teaching mathematics. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 10, n. jan./dez., p. e225924, 2024. DOI: 10.31417/educitec.v10.2259. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2259. Acesso em: 14 may. 2024.