Challenges and perspectives regarding scientific dissemination and use of controlled vocabulary in the context of the Teaching area
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2349Keywords:
teaching, scientific divulgation, Brazilian Education Thesaurus, controlled vocabularyAbstract
This study offers some reflections on challenges and perspectives related to the scope of journal management, scientific dissemination and the use of controlled vocabulary in the Teaching area. It is classified as qualitative, descriptive, with bibliographic and documentary design. The reflections emphasize two main aspects: the need for significant results related to research on educational products and their implications in the teaching and learning process, as well as the importance of defining concepts and including terms related to the Teaching area of expertise, in the Brazilian Education Thesaurus, a reference instrument for indexing and information retrieval.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento da Área, Área 46, Ensino. Brasília, DF: CAPES, 2019. Disponível em: http://capes.gov.br/images/Documento_de_%C3%A1rea_2019/ENSINO.pdf. Acesso em: 2 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento de área 2013 - Ensino. Brasília, DF: CAPES, 2013. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacaotrienal/Docs_de_a rea/Ensino_doc_area_e_comiss%C3%A3o_block.pdf. Acesso em: Acesso em: 2 out. 2023.
BUSS, C. S. et al. Concepções a respeito do Trabalho Final do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 4, n. 1, 2020, p. 172-187. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/1758/1609. Acesso em: 2 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.172-187.1758
BUSS, C. S. et al. Percepções sobre o produto educacional em mestrado profissional na área de Ensino. Ens. Tecnol. R., Londrina, v. 5, n. 1, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/etr/article/view/13931/8344. Acesso em: 2 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.3895/etr.v5n1.13931
COELHO, I. M. W. S. Desenvolvimento de pesquisas educacionais: implicações teórico-metodológicas, propostas e desafios da gestão de dados científicos. Revista Exitus, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e022069, 2022. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1762. Acesso em: 2 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1762
CYRINO, M. C. C. T.; RIZZATTI, I. M.; RÔÇAS, G. Os desafios da Área de Ensino: “é caminhando que se faz o caminho”. Bolema, Rio Claro (SP), v. 37, n. 76, p.1-16, ago. 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/9CBSghhNk3krLDZWvfgNkQH/. Acesso em: 2 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v37n76e01
FERREIRA, L. A.; RODRIGUES, R. L.; SOUZA, R. N. P. M. Dados Abertos Educacionais Brasileiros: um Mapeamento Sistemático da Literatura. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 32., 2021, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021, p. 1186-1195.Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbie/article/view/18141/17975. Acesso em: 2 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218158
FREITAS, R.; ALTOÉ, R. O protagonismo dos Produtos/Processos Educacionais em Dissertações de Mestrados Profissionais da Área de Ensino. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, Espírito Santo, v. 7, n. 1, 68-93, 2023. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/2076. Acesso em: 2 out. 2023.
FREITAS, R. Produtos educacionais na área de ensino da Capes: o que há além da forma? Educação Profissional e Tecnológica em Revista, Espírito Santo, v. 5, n. 2, 2021. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1229. Acesso em: 2 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.36524/profept.v5i2.1229
GONÇALVES, C. É. L. C. et al. (Alguns) desafios para os Produtos Educacionais nos Mestrados Profissionais nas áreas de Ensino e Educação. Educitec, Manaus, v. 05, n. 10, p. 74-87, mar. 2019, p. 74-87. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/500. Acesso em: 2 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v5i10.500
INEP. Matriz conceitual atualizada e revista do Thesaurus Brasileiro da Educação (BRASED). Brasília-DF Inep/MEC 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/gestao_do_conhecimento_e_estudos_educacionais/matriz_conceitual_atualizada_e_revista_do_thesaurus_brased.pdf. Acesso em: 2 out. 2023.
LARA, M. L. G. Diferenças conceituais sobre termos e definições e implicações na organização da linguagem documentária. Ci. Inf., Brasília, v. 33, n. 2, p. 91-96, maio/ago. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/D86QXCScKHzmMy8fd5qR3px/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 2 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652004000200009
LO MONACO, G. O Thesaurus Brasileiro da Educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 87, n. 215, p. 81-86, jan./abr. 2006. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/2795/2530. Acesso em: 2 out. 2023.
MENDONÇA, A. P. et. al. O que contém e o que está contido em um Processo/Produto Educacional?: Reflexões sobre um conjunto de ações demandadas para Programas de Pós-Graduação na Área de Ensino. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 8, e211422, 2022. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2114. Acesso em: 2 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v8.2114
PADULA, D. Indexação de periódicos: Padrões essenciais e porque são importantes. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2019/08/28/indexacao-de-periodicos-padroes-essenciais-e-porque-sao-importantes/. Acesso em: 2 out. 2023.
RIZZATTI, I. M. et al. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. ACTIO: Docência em Ciências, Paraná, v. 5, n. 2, p. 1–17, 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/12657. Acesso em: 2 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v5n2.12657
TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Revista Ciência e Educação, São Paulo, v. 23, n. 4, p. 1055-1076, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/cBjf7MPDSy5V5JYwFJRs4bd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 2 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170040013
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.